چکیده:
غالب فلاسفه و الهیدانان در باب ماهیت ایمان وارد گفت و گویی پرمناقشه گردیدهاند، بالاخص قدمای اهل کلام اسلامی که اتفاقاً ماهیت ایمان برای آنها گاه به عنوان معیار مرزبندی فرقههای مطرح بوده است. در این پژوهش که به شکل میان رشتهای در علوم شناختی و برمبنای رویکرد استعاره محور صورت میگیرد، از قراینی که در باب معرفتشناسی صحبت شده است میتوان دریافت که در علوم شناختی در مجموع و در رویکرد استعارههای مفهومی به طور خاص ایمان پدیدهای حصولی و حسی است. قدما ایمان را تصدیق قلبی و بنابراین حضوری میدانستند و لذا دربند تعریف معرفتی آن نبودند. اما با مراجعه به استدلالهای این رویکرد، ایمان به عنوان یک مستعارهٌمنه، وامواژهای برای اموری مانند اعتماد، وثاقت و اطمینان است که توسط نورونهای مغز انسان فرافکنی و تعمیم داده شده است و لذا در این گرایشِ علوم شناختی، تعریف ایمان و صحبت از ایمان به عنوان معرفت حصولی است و به عنوان امری حضوری نمیآید. در این پژوهش سعی بر این است که به کاوش در مرزهای استعاره بپردازیم تا بتوانیم ماهیت مبهم ایمان را تعریف کنیم.
While faith has been the subject of discussion of theology and philosophy of religion, Recently, cognitive science has also entered into this issue. In this research, which is conducted in an interdisciplinary manner in cognitive sciences and philosophy of religion and based on a metaphorical approach, an attempt has been made to show that in the cognitive sciences, in general, and in the conceptual metaphor approach, in particular, Faith is a productive and sensory phenomenon. The ancients considered faith to be a heartfelt acknowledgment and therefore a presence and therefore were not bound by its epistemological definition. But referring to the arguments of this approach, Faith, as a metaphor, is a term for things like trust, confidence, and confidence that is projected and generalized by neurons in the human brain and so in this trend of cognitive sciences, faith is a metaphor that as a result of refinement, a special kind of biological and physical experience is obtained. This Research, while explaining the view of metaphorical approach in cognitive sciences to the concept of faith, and analysis of the results, to provide the ground for the interaction between the literature of philosophy of religion and the literature of cognitive sciences in the category of faith.