چکیده:
تعریف سیاست از منظری واقعگرایانه همانا علمی است هماره آمیخته به نیرنگ و فریب و اغلب بهدور از هر انگاره و ایدة اخلاقی و الزامات آن. این تعریف در جهان امروز بیشک چراغ راه و رأی بسیاری از سیاستمداران و کنشگرانی بوده و هست که برآنند در کشمشی همیشگی و غالبِ اوقات آمیخته با خشونت، باید منافع خویش را فراچنگ آورد. در این میانة آشوب و جنگ و خشونت به نام سیاست، برخی کنشگران سیاست و اخلاق در مقابل گاه و بیگاه بر آن شدهاند که سیاست را باید از افقی انسانی، اخلاقی و همسوی صلح و دوستیِ اعضای بنیآدمی خواند و سیاست، خشونت نیست. در کشمکش این مجادلات، معنای سیاست و نسبت آن با خشونت هنوز مبهم به نظر میرسد و نسبت آنها یک مسئله است. در این پژوهش کوشیدیم به مسئلة «نسبت خشونت و جنگ با سیاست» بپردازیم و به این سؤال پاسخ دهیم که خشونت، جنگ و سیاست چه رابطهای باهم دارند؟ برای این منظور آرای هانا آرنت را محور قرار دادیم و با روشی توصیفی-تحلیلی به بررسی موضوع اصلی تحقیق پرداختیم. بررسی ما نشان میدهد هانا آرنت بر اساس مبانی فکری اگزیستانسیالیستی خود تعریفی از سیاست ارائه میدهد که برآیند ابعاد انسانی وجود آدمی یعنی عقل، سخن، آغازگری، انگیختگی، با دیگران بودن و گفتوگو است. آرنت سیاست را کنشی از جنس سخن و تعامل انسانی در عرصه عمومی میبیند که نسبتی با خشونت نداشته در تضاد با آن است. آنجا که خشونت آغاز میگردد، سیاست پایان یافته است.
From a realistic point of view, politics is always mixed with trickery and deception, and is often seen far from moral concepts. Today, this definition is accepted by many politicians and activists, who believe that in the constant conflict, which is often mixed with violence, one should seize their own interests. In the midst of chaos, war and violence in the name of politics, some activists have decided that politics should be seen from a human, moral and pacifist perspective. Politics is not violence. In the conflict of these controversies, the meaning of politics and its relationship with violence still seems vague and their relationship is an issue. In this research, we tried to address the issue of "the relationship between violence and politics" and answer the question, what is the relationship between violence, war and politics? For this purpose, we focused on Hannah Arendt's opinions and investigated the main topic of the research with a descriptive-analytical method. Our study shows that Hannah Arendt presents a definition of politics based on her existentialist intellectual foundations, which is the result of the human dimensions of existence, namely reason, speech, initiative, motivation, being with others, and dialogue. Arendt sees politics as an act of speech and human interaction in the public arena, which has no relation to violence and is in contrast to it. Where violence begins, politics ends.