چکیده:
بحث از عصمت انبیاء از مباحثی است که همواره بین امامیه و اهل سنت در گستره و محدوده آن اختلاف بوده است شیعیان امامی با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر شخصیت ایشان را بهگونهای ترسیم کردهاند، اما متکلمان و مفسران اهل سنت با اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر در همه شئون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، و با استفاده از منابع کتابخانهای به مقایسه دیدگاه فخر رازی ـ از مفسران صاحب نظر اهل سنت در مباحث کلامی ـ و طبرسی از مفسران بزرگ امامیه ذیل آیات؛ 105 و 106 سوره نساء؛ 49 سوره مائده؛ 43 سوره توبه؛ 52 سوره حج؛ 37 سوره احزاب؛ 2 سوره فتح میپردازد. طبرسی همچون اکثر امامیه قائل است پیامبر معصوم از خطا و اشتباه هست و این عصمت قبل و بعد از نبوت وجود داشته است در حالی که فخر رازی با توجه به ظاهر آیات معتقد است عصمت برای پیامبر تا قبل از بعثت ضرورت ندارد بلکه لزوم آن از زمان بعثت است.
The issue of the infallibility of the prophets is one of the topics that has always been disputed between the Imams and the Sunnis in its scope and scope. , Often due to the appearance of some verses do not believe in the infallibility of the Prophet. In all respects. The present article is descriptive-analytical, and using library sources to compare the views of Fakhr Razi, one of the Sunni commentators on theological issues, and Tabarsi, one of the great Imami commentators on the following verses; 105 and 106 of Surah An-Nisa '; 49 سوره مايده 43 سوره توبه; 52 سوره حج; 37 سوره احزاب; 2 سوره فتح میپردازد. Tabarsi, like most Imams, believes that the Prophet is infallible and that this infallibility existed before and after the prophecy, while Fakhr al-Razi, according to the appearance of the verses, believes that infallibility is not necessary for the Prophet قبل before the resurrection, but it is necessary. It is from the time of revelation.