چکیده:
إن أحد أهم قضایا العالم الإسلامی ذات المنشأ العقائدی هو موضوع الجهاد الذی یُعلن ویُنفّذ استناداً إلی فتاوی وآراء علماء الدین والذی یکتسب الحلّیه وشرعیه التنفیذ عن طریق فتوی الجهاد التی یصدرونها. علی هذا الصعید فإن تعیین وجهه نظر العلماء لها الأثر المباشر من الناحیه الاجتماعیه والتاریخیه لأن صدور الفتوی یعنی الإذن بإصدار الأمر لإعداد خطه الطریق اللازمه للجهاد. ولقضیه الجهاد أبعاداً مختلفه فی الوقت الحاضر بحیث إن البعض یصنفونها تحت عنوان الاغتیال والإرهاب ولیس تنفیذ أوامر الخالق، فیما یری البعض الآخر أن الجهاد أمرٌ واجب وبتشخیص العلماء یصبح قابلاً للتنفیذ علی أرض الواقع. المقال الحاضر یسعی إلی تبیین حدود ومعنی الجهاد علی أساس من الفهم الدقیق القائم علی قاعده الآیات القرآنیه والسیره النبویه. یبقی أن نوضّح بأن للعلماء والفقهاء الشیعه وأهل السنه آراء متباینه بهذا الخصوص، لذلک اعتمدنا فی أُسلوب البحث علی التطبیق المقارن لوجهات نظر وآراء علماء الشیعه وأهل السنه وقد وقع الخیار علی الشیخ محمدسعید البوطی والشیخ یوسف القرضاوی من أهل السنه والعلامه الشیخ محمدمهدی شمس‏الدین والمفسر الکبیر للقرآن الکریم العلامه السیدمحمدحسین الطباطبائی من الشیعه الإمامیه وکانت حصیله هذا البحث فی التطبیق المقارن هو أن علماء الشیعه یقولون بتقیید أعمال الجهاد وتقلیصها إلی حد الدفاع، فیما یقول علماء أهل السنه بأن وجوب الجهاد ممکن أن یکون فی جمیع الظروف. لذلک فإن الجهاد الابتدائی من زاویه نظر العلماء الشیعه یسمح به فی حاله حضور الإمام المعصوم(ع) فقط، فیما نری أن المطروح لدی علماء أهل السنه هو انتفاء الفصل بین الجهاد الابتدائی والدفاعی.
یکی از مهمترین مسايل مورد توجه جهان اسلام که مبنای اعتقادی دارد موضوع جهاد است که اجرای ان بر
پایه فتاوی و نظراتی است که علماء دین اعلام می کنند و به عنوان فتوی انجام جهاد را حلیت میبخشنده
تعیین نظر علماء تاثیر مستقیمی بر تحولات اجتماعی و تاریخی دارد چرا که صدور فتوی به معنای اجازہ انجام
امر و به عنوان نقشه راه تلقی میشود. در زمان حاضر مسيله جهاد ابعاد مختلفی دارد تا جایی که برخی ان را با
اجرا دارد. این مقاله در پی ان است که براساس فهم دقیق و بر پایه ایات الهی و سیر پیامبر حدود و معنای
جهاد را تبیین کند. ناگفته نماند که ارای علماء و فقهاء شیعه و اهل سنت در این خصوص متفاوت است لذا به
یوسف القرضاوی موردنظر است و از شیعه علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین و مفسر کبیر (قران) علامه
سید محمد حسین طباطبايی است. حاصل این بررسی تطبیقی محدودیت اعمال جھاد تا حد دفاع در میان
علمای شیعه و در میان اهل سنت وجوب جهاد در هر شرایطی میتواند باشد. لذا جهاد ابتدايی در نظر علمای
شیعه فقط با حضور امام معصوم مجاز است و در میان اهل سنت نفی مرز جهاد ابتدايی و دفاعی مطرح است.
Jihad is a significant, fundamental basis of conviction in the Islamic World,whose implementation is based on fatwas and opinions,cited by the religious authorities to legitimize the action. Thus, views of the religious scholars had direct influence on social and historical developments,as issuing of a fatwa is tantamount to either a license or a roadmap to do a certain job.Today,Jihad has different dimensions to the extent that some may take it as assassination and terrorism, not the implementation of Godchr('39')s command. Some may also consider it as an obligatory order that must be implemented at the discretion of the scholars.This study simply seeks to clarify the borderlines and concepts of Jihad based on precise realization of the issue, divine verses of the Holy Quran and the Prophetchr('39')s manners,i.e.Prophetic Biography.It goes without saying that the opinion of Shiite and Sunni scholars are different on Jihad. Therefore, I have made a comparative study of the opinions of Shiite and Sunni scholars. Among the Sunnis,the author has referred to Muhammad Saeed Ramadan al-Buti and Yusuf al-Qaradawi,and among the Shiites,Allama Sheikh MuhammadMahdi Shams al-Din and the great Mufassir or commentator of the Qurchr('39')an,Allama SeyyedMohammadHussein Tabatabai were taken as the reference. The comparative study concluded that Shiite scholars had set limits to Jihad restricting it to a self-defense.However,SunniUlema had taken it as a necessity in any circumstances.Therefore,according to Shiite scholars, elementary Jihad is allowed only in the presence of the Infallible Imam,and among the Sunnis,the denial of the boundary between elementary and defensive jihad is raised.