چکیده:
مکانهای مقدس در یک کارکرد نقطه مشترکی دارند و آن دربرگرفتن امر قدسی است و معماری از دیرباز بستر تبلور اندیشههای متعالی انسان، تجلی گاه احساسات ناب بشری و خاستگاه تحقق کمالات آدمیان بوده است. دادههای پژوهش که از طریق بازدید و مشاهده اثر و مراسم مذهبی، و نیز مصاحبه و بررسی اسناد گردآوری شده است متعلق به گروهی است که در استان کرمانشاه با عنوان یارسان یا اهل حق شناخته میشوند. گوردخمه دکان داود به عنوان یک مکان مقدس که روزانه در آنجا به عبادت پرداخته میشود نمودی از فضایی مقدس و معنوی است که توسط پیروان اهل حق از دیرباز مورد ستایش و عبادت قرار گرفته است. حس قداست، در این بنا با انجام نیایش و برگزاری مراسم مذهبی در جوار آن، به معنای واقعی به عبادت کننده و پیروان این آیین و حتی به کسانی که به عنوان بازدیدکننده یک اثر تاریخی به آنجا میروند القا میشود و پیروان آن پیوسته در تلاشاند با انجام مراسم مذهبی، به این مکان روح و تقدس بدهند. قدسی به منزله امری انتزاعی و رابطه آن با جهان واقعیت، محوریترین بحث این پژوهش است که سعی بر آن است تا با نگاهی اجمالی به ماهیت آیین اهل حق، به بیان مفهوم امر قدسی و تجلی آن در گوردخمه دکان داود به عنوان یک معماری قدسی بپردازیم که استعاره قابل رویت برای یک دنیای مذهبی محسوب میشود و آنچه قداست این مکان را تبیین میکند فارغ از ظاهر معماری آن، به امر قدسی اشاره دارد.
The research data is collected through visiting and observing monument and ceremonies, as well as interviewing and studying documents belonging to a group known in Kermanshah province as Yaresan or Ahl-e Hagh. In this study, it was assumed that if a place is a place of religious activity or its purpose, then that place is sacred. The defects, filth, and uncleanness of daily life are eliminated in this place. The sanctity of this place is local and Dokkan-e Davood rock-cut is considered sacred for the followers and believers of the religion of Ahl-e Hagh. The holy thing and its manifestation in everything has a deep and complex connection with the issue of "Dun be Dun" in the religion of Ahl-e Hagh. Holy as an abstract matter and its relationship with the real world is the most central discussion of this research which try to express the concept of the holy thing and its manifestation in the Dokkan-e Davood rock-cut as a sacred architecture with an overview of the nature of Ahl-e Hagh religion on which is a visible metaphor for the religious world, and what explains the sanctity of this place, regardless of its architectural appearance, refers to the holy thing. Therefore, we seek to answer this question by presenting historical reports: What is the relationship between the Dokkan-e Davood rock-cut as a work of historical architecture and its sanctity? The data of this research is library-field studies and research method and methodology of text are descriptive-analytical, and narrative respectively.