چکیده:
همجنسگرایی که به عنوان گرایشی عاطفی و جنسی در نهاد اقلیتی از انسانها وجود دارد، به باور بسیاری از کارشناسان مقولهای متفاوت از همجنسبازی است. بسترهای ایجاد این گرایش در انسان را میتوان در چند عامل مورد بررسی قرار داد که در این مقاله به خلاء تربیت جنسی، ازدواج نکردن و یا عدم ارضای صحیح جنسی در قالب ازدواج، اختلال در هویت جنسی و تشابه به جنس مخالف، عوامل محیطی و اجتماعی و نهایتا عوامل ژنتیکی اشاره شده است. زمانی که این گرایش تنها در ذهن و نهاد یک انسان وجود داشتهباشد، قاعدتا مجالی برای ورود سیاست جنایی برای جرمانگاری و کیفرانگاری آن وجود نخواهد داشت؛ اما هرگاه این گرایش در قالب رفتاری فیزیکی از سوی انسان بروز پیدا کند، برخی جوامع از جمله جمهوری اسلامی ایران با توجه به مبانی اعتقادی و ایدئولوژیهای حاکم بر اصول جرمانگاری، این رفتار را جرم تلقی نموده و برای آن مجازات تعیین میکنند. در کتاب حدود قانون مجازات اسلامی، همجنسگرایی چه از سوی مردان که عنوان لواط دارد و چه از ناحیه زنان که عنوان مساحقه دارد، بهعنوان جرایم حدی شناخته شدهاست. این جرم مانند سایر جرایم، واجد ارکانی شامل رکن قانونی، مادی و معنوی است و مانند بقیه انواع بزه، شرایطی از حیث مسئولیت کیفری دارد و در خصوص ادله اثبات دعوی نیز مانند سایر عناوین مجرمانه است، به جز اینکه تفاوتهایی مانند نصاب شهادت و اقرار در آن وجود دارد. موادی که در قانون مجازات اسلامی به این جرم پرداختهاند، از جهاتی قابل تامل و بررسی هستند.
خلاصه ماشینی:
زماني که اين گرايش تنها در ذهن و نهاد يک انسان وجود داشته باشد، قاعدتا مجالي براي ورود سياست جنايي براي جرم انگاري و کيفرانگاري آن وجود نخواهد داشت ؛ اما هرگاه اين گرايش در قالب رفتاري فيزيکي از سوي انسان بروز پيدا کند، برخي جوامع از جمله جمهوري اسلامي ايران با توجه به مباني اعتقادي و ايدئولوژي هاي حاکم بر اصول جرم انگاري ، اين رفتار را جرم تلقي نموده و براي آن مجازات تعيين مي کنند.
اين جرم مانند ساير جرايم ، واجد ارکاني شامل رکن قانوني ، مادي و معنوي است و مانند بقيه انواع بزه ، شرايطي از حيث مسئوليت کيفري دارد و در خصوص ادله اثبات دعوي نيز مانند ساير عناوين مجرمانه است ، به جز اينکه تفاوت هايي مانند نصاب شهادت و اقرار در آن وجود دارد.
جمهوري اسلامي ايران نيز با وامداري از فقه به عنوان يکي از منابع زيربنايي خود در تقنين قوانين ، سياست جنايي خاصي در برخورد با پديده همجنسگرايي داشته و با جرم انگاري و کيفرانگاري و ايجاد ضمانت اجرا، اين رفتار را در سياهه جرايم خود قرار داده است .
رکن مادي: با توجه به تعريفي که قانون گذار در ماده ٢٣٣ از لواط داشته است ، عنصر مادي اين جرم عبارت است از اثر مجرمانه ي مردي که آلت رجوليت خود را در مقعد مرد ديگري ، به اندازه ختنه گاه براي ارضاي تمايل جنسي خود داخل نمايد.
رکن معنوي: در مسأله لواط که از جمله جرائم عمدي است ، با توجه به ماده ١٤٤ قانون مجازات اسلامي که بيان مي دارد: «در تحقق جرائم عمدي علاوه بر علم مرتکب به موضوع جرم ، بايد قصد او در ارتکاب رفتار مجرمانه احراز گردد.