چکیده:
با گذشت حدود پنج قرن از پیدایش نظریه «دولت»» هنوز اندیشه سیاسی واحدی در باب این
مفهوم پرمناقشه وجود ندارد. دولت به عنوان ظرف پیادهسازی قدرت در جامعه سیاسی» مفهومی به
شدت تکاملپذیر و تجدیدشونده است که در طی سالیان متمادی و در چارچوبهای معرفتی گوناگون
- از نمونههای سکولار غرپی نا قالبهای مشروع در اندیشهورزی علمای مسلمان- اشکال مختلفی
را به خود دیده است. علاوه بر این» امروزه نردیدی نیست که نظریه «ولایت فقیه» حضرت امام
خمینی(ره)» به عنوان مبنای تکوین دولت در عصر جمهوری اسلامی» گفتمانی مسلط است. با این
حال» علیرغم گذشت چندین دهه از طرح انگاره «جمهوری اسلامی» در قالب نظریه ولایت فقیه»
ابهامها و چالشهایی پیرامون آن وجود دارد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که در مقام
تحلیل مبانی نظری نظام جمهوری اسلامی و در دایره قانون اساسی ایران» چگونه نظام سیاسی مزبور
About five centuries have passed since the emergence of the theory of the
«state», and there is still no unified political thought on this controversial
concept. The state, as the vehicle to exercise power in political society,
is an extremely evolving and renewable concept that has taken various
forms, from the secular examples of the West to the legitimate forms in
the minds of Muslim scholars, over the years and within epistemological
frameworks. Moreover, without shadow of a doubt, Imam Khomeini›s
theory of «Walayat Faqih» is a dominant discourse underpinning state
formation in the era of the Islamic Republic. However, although the
idea of an «Islamic Republic» in the form of religious authority theory
has existed for decades, there are still ambiguities and challenges to it.
This study, within the framework of an analysis of the theoretical bases
of the Islamic Republic of Iran and the Iranian Constitution, seeks to
answer the question of how this political system could consolidate the
right of self-determination with Islamism. By considering the political
structure of the republic and public opinion in terms of the formation
and continuation of the political system, the author believes that the
Iranian Constitution retains the right to determine its fate by preserving
the essence of Islam. In other words, the political system of the Islamic
Republic of Iran is a realization of the Muslim people›s willingness to
put Islamic values, ideals, and rules at the forefront of government and
can be interpreted as a religion-oriented democracy.
خلاصه ماشینی:
ترديد نيست که در ميان نظرات مطرح شده ، نظريه س رآمد بنيانگذار جمهوري اس لامي ايران ، ذيل عنوان مردم س الاري ديني به مثابه گفتمان مسلط در فقه س ياس ي شيعه منظور شده که به مبنايي براي تکوين دولت در عصر جمهوري اس لامي بدل شده اس ت که به صورت توامان به حق تعيين س رنوشت و حق حاکميت الهي ارجاع مي دهد.
۱ در ادامه س عي خواهد شد که با توجه به نکاتي که بيان شد به رابطه جمهوريت و اس لاميت که در حقيقت کيفيت هماهنگي ميان دو حق حاکميت الهي و تعيين س رنوشت اس ت ، پرداخته شود اما پيش از آن به تبيين مفهوم و شاخص هاي جمهوري بودن و اس لامي بودن يک نظام س ياس ي مي پردازيم تا مقصود از اين دو مفهوم در متن حاضر روشن گردد.
بر همين مبنا و بر اس اس درک جايگاه خطير مردم ، قانون اس اس ي جمهوري اس لامي ايران فصل پنجم خود را به »حق حاکميت ملت و قواي ناشي از آنها« اختصاص داده و به موجب اصل پنجاه و ششم نيز بيان کرده اس ت که خداوند انسان را به س رنوشت اجتماعي خويش حاکم س اخته اس ت و هيچکس نمي تواند اين حق الهي را از انسان س لب کند يا در خدمت منافع فرد يا گروه خاص قرار دهد.