چکیده:
ذهنیگرایی در تفسیر رویکردی است که دخالت عنصر سوبژکتیو یا دنیای ذهنی مفسر در شکلگیری معنا را اصیل میداند. و بر آن است که هر متنی مستقل از خوانندۀ آن، معنایی دارد. دیدگاههای برخی از روشنفکران درباره تفسیر، متأثر از رویکرد ذهنیگرایی است که به تقریرها و تبیینهای مختلف و با چاشنی معرفت دینی در آثار و اندیشههای روشنفکران اسلامی مانند مجتهد شبستری، سروش و مانند آن انعکاس یافته است. این نوشتار به روش تحلیلی و با استناد به سخنان این دسته از روشنفکران به این نتیجه رسیده که رویکرد ذهنیگرایانه این روشنفکران در تفسیر متون دینی، به نسبیگرایی در معرفت دینی انجامیده است که به صورتهای مختلف ازجمله تکثرگرایی و تعددپذیری قرائتهای دینی؛ تحولپذیری معرفت دینی و عصریانگاری آن بروز و ظهور پیدا کرده است. پیامد نسبیگرایی در معرفت دینی نیز اعتباربخشی به تفسیر به رأی، نادیدهگرفتن وجود معنای واقعی و قداستزدایی از متون دینی به ویژه قرآن کریم است بیگمان با پذیرش نسبیانگاری و تکثر قرائتها از متون دینی، دیگر نمیتوان از فهم و تفسیر صحیح و معتبر در آن متون سخن گفت.
Subjectivism is an approach to interpretation that finds credible the involvement of thesubjective element or the interpreter's mental world in meaning creation. According to thisapproach, every text has a meaning independent of its reader. Some intellectuals' views aboutinterpretation are influenced by subjectivism, which has been reflected as various interpretations and explanations, seasoned with religious knowledge, in the works and ideas of Islamicintellectuals such as Mojtahed Shabestari and Soroush. With an analytic approach and basedon the statements of these intellectuals, this paper has concluded that their subjectivism in interpreting religious texts has led to relativism in religious knowledge, which is represented invarious ways such as pluralism, the multiplicity of religious readings, and the transformability and historicism of religious knowledge. The consequence of relativism in religious knowledge is giving credit to eisegesis, ignoring the existence of real meaning, and deconsecratingreligious texts, especially the Holy Quran. By accepting relativism and multiple readings ofreligious texts, it is impossible to claim an accurate and valid understanding and interpretationof these texts.