چکیده:
در سالیان اخیر خرده فرهنگهای دهه شصت مورد توجه فرهنگ پژوهان و جامعه شناسان قرار گرفتهاست. دههای که به واسطه رویدادهای مهم تاریخی و اجتماعیاش دههای مهم در تاریخ معاصر ایران به شمار میآید. در این میان و در راستای تولیدات فرهنگی با موضوعات و مضامین این دهه، در سینمای دهه نود ایران نیز مجموعه فیلمهای کمدی پدید آمدهاند که تمرکز خود را بر بازنماییِ پارودیک خرده فرهنگهای این دهه گذارده و با استفاده از عناصر و رمزگان مشترک آنها توانستهاند تا رابطهای موثر و مقبولی با مخاطبان برقرار کنند؛ ادعایی که محبوبیت و فروش بالای این فیلمها صحهای بر آن است. از این رو آثار مذکور بستری مناسب برای مطالعه خرده فرهنگها و تامل در چرایی و چگونگی این خوانش پارودیک ایجاد کرده است. این پژوهش در تحلیل اجتماعی خرده فرهنگها ابتدا از دیدگاه دیک هبدیج بهره میگیرد و در ادامه از آرای لیندا هاچن در مطالعات پارودی و تقسیمبندی سینمایی دنهریس در رابطه با انواع پارودی سود جستهاست. در این پژوهش سعی میشود با تمرکز به سطوح معنایی این آثار و استفاده از زمینههای تاریخی و عناصر بصری خرده فرهنگها؛ به ویژگیهای این نگاه پارودیک پرداخته شود. پژوهش میکوشد نشان دهد که چگونه اتخاذ آگاهانه شیوه بازنمایی پارویک، امکان خوانش انتقادی خرده فرهنگهای این دهه را برای فیلمسازان فراهم کردهاست.
In recent years, subcultures of the sixƟes have been considered by cultural scholars and sociologists. A decade that is considered an important
decade in the contemporary history of Iran due to its important historical
and social events. In the meanƟme, and in line with cultural producƟons
with the themes and themes of this decade, a series of comedy films
have emerged in Iranian cinema of the nineƟes, focusing on the parody
representaƟon of the subcultures of this decade and using their common
elements and codes to Establish an effecƟve and acceptable audience;
The claim that the popularity and high sales of these films are confirmed.
Therefore, the menƟoned works have provided a suitable plaƞorm for
studying subcultures and reflecƟng on why and how this parodic reading.
This study in the social analysis of subcultures first uses the view of Dick
Hebdage and then uses the views of Linda Hutchen in parody studies
and the cinemaƟc division of Dan Harries in relaƟon to different types of
parodies. In this research, we try to focus on the semanƟc levels of these
works and use the historical contexts and visual elements of subcultures;
Address the characterisƟcs of this parody view. The research seeks to
show how filmmakers’ conscious adopƟon of parvik representaƟon has
enabled filmmakers to criƟcally read the subcultures of this decade.