چکیده:
پوزیتیویسم حقوقی نسبت به بایدهای اخلاقی و حقوقی و ارتباط آنها، دیدگاه خاصی دارد که در دو سده گذشته مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ تفکیک ابعاد معناشناسانه، هستیشناسانه، معرفتشناسانه، مباحث منطقی بایدهای اخلاقی و حقوقی و رابطه آنها از منظر پوزیتیویسم حقوقی، مخاطب را برای ارزیابی دقیقتر این دیدگاه، یاری میرساند؛ این مقاله با تفکیک یادشده، دیدگاه پوزیتیویستهای حقوقی را بررسی میکند. در میان پوزیتیویستهای حقوقی، برخی با رویکرد سخت و با عنوان پوزیتیویستهای طردگرا، به عدم امکان التزام به اخلاقی شدن بایدهای حقوقی باور دارند؛ عدهای دیگر تنها به عدم التزام بر اخلاقی شدن حقوق گرویدهاند. به نظر میرسد پوزیتیویسمهای حقوقی با نفی واقعیت عینی از بایدهای اخلاقی و حقوقی در هستیشناسی و قول به نسبیت در معرفتشناسی، رابطه منطقی میان باید و هست را نفی کردهاند و به تفکیک بایدهای اخلاقی و حقوقی معتقد شدهاند؛ اما با توجه به هدف قرب به کمال مطلق که از اهداف خلقت در دیدگاه اسلام مطرح میشود و قابل تبیین عقلانی است، نمیتوان دیدگاه پوزیتیویسم حقوقی را پذیرفت.
Legal positivism has a particular view on moral and legal requirements and their relationship which has attracted the attention of many researchers over the past two centuries; Separating the semantic, ontological, epistemological dimensions, logical issues of moral and legal requirements and their relationship from the view of legal positivism, helps the audience to evaluate this view more accurately; This article, with the mentioned separation, examines the views of legal positivists in detail. Among legal positivists, some with a hard approach, under the title of rejective positivists, believe in the impossibility of committing to the moralization of legal requirements; others just believe in non-obligation to moralization of law. It seems that Legal positivists by rejecting the objective reality of moral and legal necessity in ontology and the belief in relativity in epistemology, have denied the logical relationship between "is" and "ought" problem and believed in separation of moral and legal requirements. According to the goal of closeness to absolute perfection, which is considered as targets of creation in Islam and is able to be clarified rationally, the view of legal positivism is not acceptable.