چکیده:
إنَّ الاستعمال الاجتماعي للكلام يبرز للحجاج سمة مميزة فكل حجة تفترض حجة مضادة ولا وجود البتة لحجاج دون حجاج مضاد باعتبار أن الحقيقة متى تنزلت في إطار العلاقات الإنسانية والاجتماعية صعب إدراكها واضحت محل نزاع وجدال في غياب الحجج المادية والموضوعية. فميدان الحجاج إذن ليس الصادق الضروري وهو ما يميزه عن البرهنة - وإنما الممكن المحتمل لذا يقول جيل دكلارك (Gilles Declercq) إن الحجاج وهو يتخذ من العلاقات الإنسانية والاجتماعية حقلا له يبرز كاداة لغوية وفكرية تسمح باتخاذ قرار في میدان يسوده التزاع وتطغى عليه المجادلة. سميح القاسم أحد أهم وأشهر الشعراء العرب والفلسطينيين المعاصرين الذين ارتبط اسمهم بشعر الثورة والمقاومة. فموضوع بحثنا كما يدل عليه عنوانه دراسة للحجاج في شعر سمیح القاسم ونعني بالدراسة هنا النظر في مجموع التقنيات التي يعتمدها الشاعر ليحتج لرأي أو اليدحض فكرة محاولا إقناع القارئ بما يبسطه أو حمله على الإذعان لما يعرضه. وهو أمر سيقودنا حتما إلى دراسة بنية الحجاج من ناحية وأساليبه من ناحية ثانية، فلن نكتفي بحصر الحجج المعتمدة ورصد ما بينها من فوارق ظاهرة وباطنة ولن نكتفي كذلك بتصنيفها وتفريعها باعتماد أكثر من مقياس. إنّنا نعتمد في هذه الرسالة بمنهج الوصفي التحلیلي.
A study in the effectiveness of argument patterns in the mirror of Samih al-Qasim's poetryThe social use of speech highlights the pilgrims as a distinctive feature, so every argument presupposes a counter-argument, and there is absolutely no pilgrims without counter-arguments, given that the truth, when revealed in the context of human and social relations, is difficult to comprehend and becomes a subject of dispute and controversy in the absence of material and objective arguments. The field of pilgrims, then, is not the truthful and necessary, which distinguishes it from the proof - but rather the potential. That is why Gilles Declercq says that the pilgrims, while taking human and social relations as their field, emerge as a linguistic and intellectual tool that allows decision-making in a field dominated by conflict and dominated by argument. Samih al-Qasim is one of the most important and famous contemporary Arab and Palestinian poets whose name is associated with the poetry of revolution and resistance. The subject of our research, as indicated by its title, is a study of the pilgrims in the poetry of Samih Al-Qasim, and by studying here we mean looking at the sum of the techniques that the poet adopts to invoke an opinion or refute an idea, trying to convince the reader of what he simplifies or make him acquiesce in what he presents. This will inevitably lead us to study the structure of pilgrims on the one hand, and its methods on the other hand.