چکیده:
علامه مجلسی یکی از بزرگترین احیاگران حدیث شیعه در عصر صفویه، به دلیل رواج اخباریگری و تشیع در ایران و نیاز مردم به آشنایی با سیره معصومان (ع) موجبات نشر آثار شیعه را فراهم نموده است. از میان آثار پرشمار مجلسی، جلاءالعیون، گرچه از منابع متاخر، بهشمار میآید، اما به جهت گردآوری روایات سیره پیامبر (ص) به زبان ساده بر مبنای روایات شیعی، حائز اهمیت میباشد. پرسش اصلی پژوهش این است که علامه مجلسی در جلاء العیون با استفاده ازکدام گزارههای تاریخی و با چه رویکردی به تدوین سیره نبوی پرداخته است؟ جهت پاسخ، با روش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از مولفههای فکری علامه در جلاءالعیون به روش شناختی رویکرد ایشان پرداخته شد. دستاورد پژوهش نشان میدهد مجلسی در جلاءالعیون، سیره نبوی را مستند به گزارشهای تاریخی منابع شیعی، بر پایه ترکیب این گزارشها و استدلالهای کلامی شیعی تالیف نموده و به دنبال تبیین باورهای کلامی شیعه بوده است.
Allamah Majlesi was one of the eminent individuals who helped restore the Hadith of Shia and also, pave the way for the publication of Shia traditions by promoting Akhbari and Shia schools due to people’s need to get acquainted with the traditions of [Fourteen] Infallibles. Among Majlesi’s numerous books, “Jala al-uyun” is highly important since stories of Prophet Muhammad’s tradition are written in a simple manner according to Shia hadiths although this book is considered a recent reference. The main question of the research is that Allameh Majlisi in Jala Al-Oyun has used which historical propositions to explain the Shiite theological approach in the Prophetic tradition? For the answer, by descriptive-analytical method using the verbal components of Allameh in Jala-e-Oyun, the methodological approach of his approach was discussed. The result of the research shows that the Majlis in Jala'a al-Ayyun documents the Prophetic tradition based on the historical reports of Shiite sources .based on Shia beliefs by mixing Shia verbal reasoning and historical records based on theological beliefs and then, explaining Shia theological beliefs.