چکیده:
چیستی و چگونگی بروز رفتار ارادی از انسان، یکی از بنیادی ترین مبانی انسان شناختی است که میتواند در شاخههای مختلف علوم انسانی سرنوشت بسیاری از توصیفات و تجویزات در باب زندگی انسان را دستخوش تغییر و تحول کند، امّا از همه بیشتر دانش اخلاق اسلامی و تربیت برآمده از آن نیازمند تبیین دقیق فرآیند اراده و عمل در انسان است. این مقاله ابتدا نیمنگاهی به جریان های علمی رایج در این حوزه دارد و سپس با روش تبیینی و تحلیلی و کتابخانهای به دیدگاه علامه طباطبایی و امتیازات این دیدگاه نسبت به سایر نظریّات بدیل خواهد پرداخت، دیدگاهی که توانسته است با تکیه بر پدیده روانی اذعان و بسط و تحلیل آن در فلسفه عمل، گونهای بدیع از ارتباط جهان درون و بیرون انسان را در فضای فلسفه عمل تبیین کند که به رغم برخورداری از نقاط قوت سایر دیدگاه ها،بدون افتادن در دام ارادهگرایی و نسبیاندیشی، اقتضائات واقع گرا بودن اخلاق اسلامی را نیز تأمین کند.
There is a fundamental psychological question of why and how human voluntary actions can be carried out. Some accounts of this question can drastically change many explanations and prescriptions given on man’s life in the different branches of humanities. Nonetheless, Islamic ethics and the training based on it more clearly need to provide a precise explanation as to the process of human will and action. Using an explanatory and analytic method, this paper first looks at the current views in this area, and then shows the superiority of Allamah Tabatabai’s view over the alternative positions. His view relies on the psychological phenomenon of acknowledgement which he developed and analyzed in his work on philosophy of action. He gives an innovative account of the relation between the inner and outer worlds which satisfies the realistic requirements of Islamic ethics. Having certain advantages over other views, this account avoids voluntarism and relativism.