چکیده:
اینکه چه چیز شخص را آن میکند که هست، سؤالی است که ریشه در گذشتۀ دور دارد و اندیشمندان بزرگی برای یافتن هویت و واقعیت اشیاء آن را کاویدهاند. ملاصدرای شیرازی یکی از اینان است. وی مبتکر یا مدافع سرسخت نظریۀ اصالت وجود در مقابل اصالت ماهیت است و معتقد است تشخص شی به نحوۀ وجود آن است. وی به دو گونه، نظریۀ تشخص خود را به فارابی نسبت داده است: اول به صورت نقل رأی از فارابی و دوم به صورت گزارش تصریحی. ملاصدرا در هشت کتابِ اسفار، شرح هدایۀ اثیریه، رسائل تسعه و حاشیه بر الهیات شفاء، مبدأ و معاد، رسالۀ تشخص، رسالۀ اللمیه، رسالۀ اتصاف الماهیة بالوجود این انتساب را تأکید کرده است، اما با وجود این، سندی برای این انتساب نقل نمیکند. این نوشتار با بررسی اَسناد، اِستناد تصریحی ملاصدرا را بر دایرۀ محک قرار داده است و با به میان آوردن سه شاهد شامل بررسی بعض دیگر از استنادات صدرا، بررسی این حکم در آرای صریح فارابی و نیز بررسی این نظریه بر پایۀ قاعدۀ شناخت سلف در پرتو خلف، انتساب این دیدگاه را به معلم ثانی مورد تردید قرار میدهد و نشان میدهد که ملاصدرا تا پیش از خود در این قول منفرد است. این نوشتار به توصیف اکتفا نمیکند و در پرتو یک قانون کلی، تبیین ارائه میدهد که چرا چنین استناد نامعتبری واقع شده است.
That “what makes an individual being the one it is” has been a question great thinkers have long tried to resolve. As the innovator or strong advocate of the doctrine of existential primacy of existence over the quiddity, Mulla Sadra Shirazi maintains that the individuation of a thing depends on the mode of its existence. He believes that this standpoint was also held by Farabi. He has confirmed this attribution in eight of his works: asfar, sharh al-hidaya al-athiriyya, al-rasaʾil al-tisʿa, al-hashiya ʿala ilahiyyat al-shifaʾ, al-mabdaʾ wa al-maʿad, risala fi al-tashakhus, risala al-limmiyya and risala fi ittisaf al-mahiyya bi al-wujud; however, he does not mention any evidence for this attribution. By reviewing the documents, this writing evaluates this Mulla Sadra’s explicit attribution and shows that it is not the case. This evaluation results from three arguments and pieces of evidence: some other attributions of Sadra, the explicit opinions of Farabi himself, and reviewing this viewpoint based on the principle of recognizing the predecessors in the light of the successors. These indicate that Mulla Sadra is the first who has made such a claim. This article is not limited to description only, rather, based on a general principle, it provides an explanation why such an invalid attribution has been occurred.