چکیده:
Delving into the narration of Ian McEwan's Sweet Tooth (2012), this enquiry unravels the threads of conventional realistic narrative and avant-garde postmodernist one in the tapestry of the novel, arguing that through the miscibility of these two heterogeneous modes of narration McEwan constructs a narrative meta-design that innovatively adds an enigmatic dimension to the spy novel genre. In his dual narrative that depends on verisimilitude as well as self-conscious reflexivity, he once again, a decade after his Atonement (2002), demonstrates his literary taste for bridging the "past" and "present." Marinating his narrative in Cold War events, and adding a dash of what Linda Hutcheon calls "historiographic metafiction," he makes a postmodern signature dish that sustains its paradoxical hybridity: a representational self-reflexivity or an anti-representational reflexivity. Aligned with Monica Cojocaru's detection of a "metafictional twist" in the novel as a part of her comparative investigation, this study discusses that Sweet Tooth's dual narrative makes it eligible to wear the postmodern badge.
پژوهش حاضر با تمرکز بر ساختار روایی رمان شیرینی دوست ( 2012) اثر ایان مکیوون
می کوشد ضمن واشکافی اصول روایت ريالیسیتی و همچنین شیوه روایی اوانگارد
پسانوگرا ، با طرح مبحث امتزاج روایت غیر همگن، مکیوون را نویسنده ای معرفی کند که
مبتکرانه با «فراطرحی »روایی، جنبه تازه ای به ساختار رمانهای ژانر جاسوسی می افزاید
روایت دوگانه رمان که هم از شیوه روایت راست نما ريالیستی و هم از سنت روایت خوداگاه
پسانوگرا بهره گرفته ، بار دیگر—یک دهه بعد از رمان کفاره ( 2002) مکیوون— نشان از
تمایل او برای اتصال گذشته و حال سنت روای رایج غرب در ادبیات داستانی دارد مکیوون با اغشته کردن رمان با حوادث جنگ سرد و بهرگیری از انچه لیندا هاچيون فراداستان وقایعنگارانه »می نامد، دست به خلق داستان بلندی می زند که روایتی است «هیبریدی و دارای پارادوکس .مراد از روایت پارادوکس در شیرینی دوست، امتزاج بازنمایی و ضد بازنمایی در یک روایت واحد است .ماحصل این پژو هش، که همصد ا با پژوهش مونیکا کاجوکارو است، پوشاندن جامه روایت داستانی پسانوگرا بر قامت رمان شیرینی .دوست است