چکیده:
شهر، پایه و اساس جوامع بشری است. با توسعه و ترقی بشر، امر شهرسازی محیط ضروری و سامان اساسی و اصلی تحول و رشد و خواستگاه فرزانگان، دانشمندان و بسترساز توسعه علم و تکنولوژی میباشد. بدیهی است که زمانی بدلایلی ساده همچون وجود هوای پاک، رودخانه و فضای سبز مناسب، پایه و اساس ایجاد یک شهر بوده و جمعیت زیادی را پیرامون آن گرد آورده، ولی امروزه میتوان با تدوین برنامهای مناسب حتی در بدترین نقاط زمین از حیث آب و هوا و منابع زیرزمینی، شهرهای مدرن با امکانات پیشرفته را طراحی و بنا نمود.
چنانچه روزی شهرهایی بخاطر آب و هوای مناسب طراحی و بهسازی شده و امروز منبع درآمد و جذب گردشگران میشود، شهرهایی نیز هستند که با تکنولوژی طراحی و ساخته شده و مورد توجه همه جهانیان قرار گرفتهاند. به عنوان مثال از اقدامات شهرسازان جدید در کشورهای حوزه خلیج فارس قابل ملاحظه و تحسین برانگیز است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان اسوه حسنه و الگوی جاودانی جوامع بشری به طور عام و جوامع اسلامی به طور خاص معرفی شده-اند. مفاهیم و مصادیق مدیریت شهری حضرت نبی اکرم(ص) در شهر مدینه میتواند به لحاظ برنامهریزی و طراحی شهری در شهرهای اسلامی معاصر نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد. استفاده از متون و منابع اسلامی و درک صحیح از مفاهیم کاربردی مدیریت شهری رسول گرامی اسلام(ص) در شهر مدینه میتواند راهگشای ارزشمندی برای درک و فهم و رسیدن به الگوها و مفاهیم مدیریت شهری در جوامع نوین و امروزی باشد.
The city is the foundation of human societies. With the development and progress of
human beings, urban planning is an essential environment and the basic and main system of
evolution and growth and the source of wisdom of scientists, scientists and the bedrock of the
development of science and technology. Obviously, once upon a time, for simple reasons such
as clean air, rivers and green space, it was the foundation of a city and a large population
gathered around it, but today it is possible to develop appropriate programs even in the worst
parts of the world in terms of water. And the air and underground resources designed and built
modern cities with advanced facilities.
If one day cities are designed and improved for the right climate and today they are a
source of income and attraction for tourists, there are also cities that have been designed and
built with technology and have attracted the attention of the whole world. For example, the
actions of new urban planners in the Persian Gulf countries are remarkable and admirable.
The Holy Prophet of Islam (PBUH) has been introduced as a good example and eternal
model of human societies in general and Islamic societies in particular. Concepts and examples
of urban management of Hazrat Nabi Akram (PBUH) in Medina can be used in terms of urban
planning and design in contemporary Islamic cities. The use of Islamic texts and sources and the
correct understanding of the practical concepts of urban management of the Holy Prophet of
Islam (PBUH) in Medina can be a valuable way to understand and understand the patterns and
concepts of urban management in modern and contemporary societies.
خلاصه ماشینی:
ساخت وساز نامناسب آپارتمان ها، مجتمع هاي مسکوني، اداره ها و حتي موقعيت نامناسب برخي مراکز فرهنگي، موجب بدشکل کردن و نازيبا شدن چهره شهر شده اند، با اين بينظمي، اين گونه به نظر ميرسد که هيچ مرکز و ساختماني با شهرسازي استاندارد هماهنگي ندارد و متأسفانه مهندسي درستي در اين زمينه صورت نگرفته است .
اکثر فقهاي شيعه معتقدند که تغيير کاربري ملک وقفي، تنها در صورت ضرورت جايز است ، با اين توصيف ، تغيير کاربري املاک وقفي در بسياري از طرح هاي شهري که غرض از آن ، صرفا بهبود وضع معيشت شهروندان است ، از آنجا که مصداق «ضرورت » نيست ، ناممکن خواهد بود.
بسياري از ضررهايي که به ما ميرسد از قبيل ضرر وقتي است ؛ به طور نمونه يکي از اعتراضات به شهرداري اين است که چرا اين قدر مجوز بلندمرتبه سازي و مجوز خودرو به شهر ميدهيد؛ چراکه به دنبال آن ترافيک ايجاد ميکند و وقت مردم تلف ميشود؛ درحاليکه فقه سنتي، تضييع وقت را مصداق عنوان محرمي نميداند؛ لذا اگر کسي موجب ايجاد ترافيک و تضييع وقت مردم گردد، حرامي مرتکب نشده است ؛ بلکه حتي اگر حرامي هم مرتکب شده باشد، قطعا ضماني را براي وي به دنبال نخواهد داشت .
با اين توصيف نقاشي کشيدن و مجسمه سازي توسط شهرداري حرام است ، اجرت بر آن نيز باطل و ترويج آن هم ، مستلزم ترويج حرام و اشاعه فحشاء مي باشد؛ در حالي که يکي از راه هاي مهم فرهنگي براي ترويج موضوعات ديني و مذهبي، استفاده از نقاشي و مجسمه مي باشد.