چکیده:
در تحلیل انتقادی ادوارد سعید از «شرقشناسی»، بازنمود تصویری شرق در هنر و پژوهشهای علمی غرب و محاط کردن آن در نظم استعماری و معنابخشی به آن، تنها تحریفی ایدئولوژیک برای دستیابی به نظمِ جهانِ سیاسی نوظهور (دوران مدرن) نیست، بلکه آرایش و تصور کاملاً منسجمی است که مشرقزمین را بهعنوان واقعیتی متمایز، با فاصله از جهان غرب و ابژهای برای برآوردن میلِ شناخت غربی، سازماندهی و تولید میکند. با این نگاه، نمایشگاه جهانی نیز عرصه و فرصتی برای نمایش دنیاهای متفاوت غربی/ شرقی است؛ جاییکه فرهنگهای متقابل منطقی/ خیالی و نظمِ تاریخی/ بینظمی اسطورهای در مقابل هم، درون ویترینی صفآرایی میکنند. دراینمیان، حضور ایران بهدلیل موقعیت راهبردی تازهبهدستآمده در دورۀ پهلوی اول و بهسبب تاریخ کهنِ علم و هنرش در نزد مستشرقان و نهادهای دانش غربی اهمیت ویژهای یافت و لازم بود که متناسب با طبقهبندی ساختار دانش و تاریخنگاری وابسته به آن، بازنمایی شود. غرفههای ایران در نمایشگاههای جهانی، منابعی بودند که مفاهیم و قواعد سیاستزدۀ خوانش تاریخی هماهنگ با شرقشناسی شرقشناسان، برپایۀ آنها ساخته میشدند. در اینجا بهمنظور روشنتر شدن بحث و بهعنوان نمونه، بر راهبردهای رویارویی گفتمانی حضور ایران در سه نمایشگاه جهانی هنر فیلادفیا (1926)، هنر و معماری برلینگتون (1931)، و بروکسل (1935) تمرکز کردهایم. مقاله حاضر با تکیه بر رهیافت تحلیل گفتمان، در جستوجوی پاسخی است برای پرسش «انتظارات گفتمان شرقشناسانه چگونه از مسیر برگزاری نمایشگاههای جهانی برآورده میشد؟» تا رابطهای معنادار میان رهیافتهای اورینتالیستی و اهداف آن با بازنمایی کالبدی، محتوایی، و کارکردی معماری این غرفهها پیدا کند. یافتهها نشان داد معماری غرفههای ایرانی در این نمایشگاههای جهانی بهگونهای است که ایستادن در میانۀ توقعات گفتمان شرقشناسی را مانند شیئی موزهای بازمیتاباند که هنر ایران را در نظم نمایشگاهی محاط و محصور کرده است و به غرب برای نمایش ایران اگزوتیک یاری میرساند.
Edward Said's analysis of "Orientalism" critically examines how the East is portrayed in Western art and how this portrayal reinforces the colonial mindset. It goes beyond just distorting the ideology to establish a new political order. Instead, it creates a separate reality of the Orient, distant from the West and objectifies it as a source of Western knowledge. The world exhibition serves as an arena to showcase various Western and Eastern cultures. It juxtaposes logical and imaginary, chronological order, and mythical disorder. The exhibition has been used to shape transcultural and advance Orientalist discourse strategies and expectations of imperialism. The representation and construction of “self” and “others” found an ontological and epistemological relationship with Orientalist alienation. Also, due to the newly acquired strategic position during the first Pahlavi era and the ancient history of the country's science and art, Iran's presence there earned special position in the eyes of Orientalists and the Western knowledge domain. Therefore, it was necessary to depict it by classifying the structure of knowledge and related historiography. In fact, the concepts and political rules of the historical interpretation of Orientalism were derived from Iran's participation in international exhibitions. The goal was to identify a connection between Orientalist ideas and the pavilions' physical, content, and functional aspects. The study found that Iran's pavilions, in particular, reflected Orientalist expectations. They were designed like museums showcasing Iranian art and arranged exotically to appeal to Western audience.