چکیده:
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در این آثار، پیدرپی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. فارابی انتخاب لفظ جوهر برای اوسیا را فرض گرفته است؛ به این معنی که بر سر ترجمه آن به موجود، عین، ماهیت و ذات دعوایی ندارد و معنای آن را حمل بر جوهر میکند. این مقاله میکوشد شباهتها و تفاوتهای فارابی با ارسطو در بحث از مفهوم جوهر را تقریر کند و سپس از دل آن به دو نظریه ابتکاری فارابی پل بزند. آن دو نظریه یکی در بحث تقسیم موجود ظهور میکند و دیگری در نگرش فارابی به واقعیت. هرچند در این میان به چند ناسازگاری در کلام فارابی برخورد میکنیم که زبان فلسفی او را حتی بیشتر از زبان فلسفی ارسطو در متافیزیک ابهامآلود میکند. همین امر عاملی میشود که کلام فارابی قابلیت تفسیرهای متفاوتی داشته باشد. در نهایت درباره ارتباط مفهوم جوهر با مفاهیم شئ و تشخص بحث میگردد.
In ten of his works, Al-Farabi discusses ousia/substance and its derivatives. Among these works, we frequently encounter quotations from Aristotle and Al-Farabi's interpretation of them. He accepts the established meaning of ousia as substance and doesn't argue against its translation to maujud, Eyn, maahiy[y]at and zat. This article tries to show the similarities and differences between Al-Farabi and Aristotle conceptions of substance and then to bridge between the two innovative theories of Al-Farabi: one in his division of existence and another regarding his view on reality. In discussing the concept of substance, Farabi seeks to create a unity between Plato and Aristotle's views. In another way, this claim can be expressed that Farabi aims to create a unity between the book of metaphysics and Aristotle's treatise on categories. In this direction, his innovative theory of substance is born. Also, this paper shows some inconsistencies existing in his discussion, which makes his philosophical language even more ambiguous than Aristotle's in Metaphysics and subject to various interpretations. Finally, the relation between the concept of substance and the concepts of shai and tashakhkhos is discussed.