چکیده:
در این نوشتار قصد آن داریم با رجوع به مقدمه مهم ترین جامع از جوامع حدیثی امامیه، یعنی کتاب شریف اصول کافی به قلم ابوجعفر اسحاق کلینی(م. 329ق.) تقریر وی از مبانی شناخت دین خاتم را به شیوه ای که در نوع خود یگانه و بی نظیر است، معرفی کنیم. کلینی در این تقریر، ضمن بیان مناط و ملاک نیازمندی کائنات آگاه و مسئول به نبیّ و وصی(علیه السلام)، به شیوه ای برهانی وجود امام معصوم(علیه السلام) را در سپهر هستی بر پایه مقتضیات عقل و دانائی تبیین کرده و نشان داده است که فلسفه وجودی امام و تبعیت از او با مقتضای نظام تکوین و فلسفه آفرینش مطابقت تامّ و تمام دارد. به نظر می رسد این موضوعی است که در ذیل مبحث ملازمه میان عقل و شرع مندرج و قابل طرح است و امروزه جای تفصیل آن در گفتمان فلسفه دین خالی است و نیاز است که به آن پرداخته شود.
In this article, we intend to refer to the introduction of the most important collection of Imami hadith societies, namely the Sharif book Usul Kafi written by Abu Ja'far Ishaq Kilini (d. 329 A. H.) , his presentation of the basics of knowledge of Khatam religion in a way that is unique in its kind. And it is unique, let us introduce. In this presentation, while stating the requirements and standards of the conscious and responsible universe for a prophet and guardian (peace be upon him) , Kilini explained and demonstrated the existence of the infallible Imam (peace be upon him) in the world of existence based on the requirements of reason and wisdom. It is that the Imam's existential philosophy and following him is in full compliance with the requirements of the creation system and the philosophy of creation. It seems that this is an issue that can be discussed under the topic of the connection between reason and Sharia, and nowadays there is no place for its detail in the discourse of the philosophy of religion, and it Keywords: needs to be addressed.