چکیده:
ارتباط اهل خانقاه با دربار در طی قرنهای ششم تا نهم هجری مسیری را طی کرده است که میتوان گفت با عقیدۀ صوفیان قبل از قرن ششم در تضادّ است؛ به این معنی که در ادوار قبلتر، گفتار و کردار خانقاهیان به گریز از مراکز قدرت تاکید داشت؛ امّا از قرن ششم به بعد برخی از صوفیّه، تلاشی را آغاز نمودند که منجر به تسهیل روابط خانقاه با دربار شد به طوری که در قرن نهم کار به جایی رسید که برخی از صوفیّه، تصوّف عملی را رها کرده و در امور درباری شرکت میجستند. از نظر زمانی، قرن ششم نقطۀ تلاقی این دو دیدگاه متضّاد در تاریخ تصوّف است که از آن به دورۀ گذار تعبیر شده است؛ در این بازۀ زمانی، دو نوع صوفی در ارتباط با موضوع دربار وجود دارد؛ دستۀ اوّل کسانی هستند که همچنان به عقیدۀ اسلافشان پافشاری میکنند و اهل خانقاه را از رفت و آمد به دربار برحذر میدارند. دستۀ دوم نیز صوفیانی هستند که در عمل خواهان ایجاد پیوند بین خانقاه و دربار هستند و در گفتارشان آن را توجیه میکنند. در این مقاله، با تکیه بر اقوال مشایخ این دوره، ضمن بیان موضوع، به بررسی دلایلی پرداخته شده است که موجب ایجاد وضعیت جدید در تاریخ تصوّف گردید.
The connection of The Sufis of the convents with the court during the sixth to ninth centuries AH has taken a path which can be said to contradict the belief of the Sufis before the sixth century. This means that in earlier eras, the words and deeds of the Sufis of convents emphasized the escape from the centers of power; but from the sixth century onwards, some Sufis began an effort to facilitate the Sufi convent’s relationship with the court, so much so that in the ninth century some Sufis abandoned practical Sufism and became involved in court affairs. Chronologically, the sixth century is the intersection of these two opposing views in the history of Sufism, which has been interpreted as a period of transition. During this period, there are two types of Sufis related to the subject of the court with the first group being those who continue to insist on the beliefs of their ancestors and keep Sufi monks away from going to and from the court. The second group is also Sufis who in practice want to create a link between the convent and the court, and justify it in their in speech. In this article, relying on the sayings of the elders of this period, while stating the subject, the reasons that caused a new situation in the history of Sufism have been examined.