چکیده:
موسیقی در مشرق زمین، از جمله در ایران همیشه ماهیتی آیینی داشته ،برای قرب به خداوند و در خدمت کمال معنوی انسان بوده است. این که موسیقی ایرانی در چه سطوحی و درچه قالب و مضامینی و چگونه با عرفان عجین و ابزاری برای کمال انسان بوده، مساله ی اصلی این پژوهش است. که به روش تحلیلی بدان اهتمام شده است. به نظر می رسد بتوان درانواع وسطوح گوناگون موسیقی ، اعم ازگاتا خوانی زردشتیان، تا موسیقی خانقاهی و سماع درویشان، تا نغمات قرآن ، ونیزدر مضامین مختلف دینی از جمله تعزیه والحان متنوع اذان ومناجات که در بخش عظیمی از موسیقی های نواحی مختلف ایران، جاری است روح معرفت وعرفان را نشان داد. چنان که در کنار دستگاه ها و آوازهایی که بر نظام های موسیقایی بنام ردیف ، مبتنی اند بسیاری از ویژگی های این موسیقی مانند تعادل، نرمش و ملایمت، حال، ...که با شعر عجین اند، دارای پیوند تنگاتنگ با عرفان و حالات و مضامین روحانی اند.
AbstractMusic in the Orient, including in Iran, has always had a ritual nature, for the sake of God's glory and in the service of the spiritual perfection of man. The main issue of this research is the Iranian music at what levels and in the form and themes and how it is with the mysticism and instrument for the perfection of mankind. Which has been dealt with analytically. It seems that various kinds of music, ranging from the Zoroastrianism to the music of the Khanqahi and Sima Dervishes, to the Qur'anic verses, and Venizets in various religious themes, including the various Ta'azi of the various Azan and the masters, which are in the great part of the music of different regions of Iran, The spirit of knowledge and mystery. As with instruments and songs based on musical systems called Rowdy, many of the characteristics of this music, such as balance, softness and laziness, are present ... which are intrinsic to poetry, have a close connection with mysticism and states and Spiritual themes .