چکیده:
بیماری کرونا و یا کووید 19، بیماری است که تمام دنیا را فراگرفته و هرروزه جان تعداد زیادی را میگیرد و افراد زیادی را به کام مرگ میکشاند و تمام کشورهای دنیا درصدد تولید واکسن برای مداوای آن برآمدهاند و برخی از کشورها تاکنون به تولید چنین واکسنی دست یافتند و برخی دیگر هنوز به چنین امری دست نیافتهاند و برخی از کشورهای بیگانه در تولید واکسن از کشورهای دیگر پیشی گرفتهاند و ممکن است کشورهای دیگر و همچنین کشور اسلامی ایران به خریداری واکسن از کشورهای بیگانه مبادرت ورزد. بنابراین لازم است بحث نمود که خرید واکسن از کشورهای بیگانه چه حکمی دارد و وظیفه حکومت در مقابل آن چیست؟
در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و بهرهگیری از آیات و روایات و قواعد فقهی به این نتیجه رسیدیم که خریداری واکسن کرونا در فرض عدم اطمینان بهسلامت آن جایز نیست و در فرض اطمینان بهسلامت آن، خریداری از کشورهای غیر استعماری جایز است و خریداری از کشورهای استعماری، چنانچه عامل سیطره آنان علیه خودمان و یا تقویت علیه مسلمان کشورهای دیگر نشود، در حالت اختیار حرام و در حالت اضطرار جایز است و درصورتیکه موجب سیطره علیه خودمان شود، در حالت اختیار حرام و در حالت اضطرار از مصادیق باب تزاحم است و چنانچه مقدمه منحصره برای تقویت کشورهای استعماری علیه مسلمانان کشورهای دیگر باشد، حرام است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین لازم است بحث نمود که خرید واکسن از کشورهای بیگانه چه حکمی دارد و وظیفه حکومت در مقابل آن چیست ؟ در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و بهره گیری از آیات و روایات و قواعد فقهی به این نتیجه رسیدیم که خریداری واکسن کرونا در فرض عدم اطمینان به سلامت آن جایز نیست و در فرض اطمینان به سلامت آن ، خریداری از کشورهای غیر استعماری جایز است و خریداری از کشورهای استعماری ، چنانچه عامل سیطره آنان علیه خودمان و یا تقویت علیه مسلمان کشورهای دیگر نشود، در حالت اختیار حرام و در حالت اضطرار جایز است و درصورتیکه موجب سیطره علیه خودمان شود، در حالت اختیار حرام و در حالت اضطرار از مصادیق باب تزاحم است و چنانچه مقدمه منحصره برای تقویت کشورهای استعماری علیه مسلمانان کشورهای دیگر باشد، حرام است .
در حالت اضطرار چنانچه خرید واکسن کرونا از کشورهای استکباری ، موجب تقویت آنان علیه مسلمانان دیگر و یا سیطره آنان بر خودمان نباشد، در حالت اضطرار جایز است و قاعده "الضرارات تبیح المحظورات " بر جواز آن دلالت دارد.
بنابراین خریداری و واردات واکسن هایی که در کشورهای استکباری تولید می شود، از باب ضرورت و حفظ سلامت جامعه اسلامی ، در مواردی که موجب تقویت کشورهای استکباری علیه مسلمانان دیگر و یا سیطره آنان بر خودمان نباشد، جایز است .
در حالت اختیار خرید واکسن کرونا از کشورهای استکباری ، چنانچه موجب تقویت آنان علیه مسلمانان دیگر نبوده ، ولی موجب سیطره آنان بر خودمان شود، در حالت اختیار جایز نیست و قاعده "نفی سبیل " بر حرمت آن دلالت دارد.