چکیده:
بسیاری از عالمان سلف و خلف اهل سنّت، اعم از شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی، بر خلاف آنچه به مشهور ایشان نسبت داده میشود، مانند شیعه، اسلام و ایمان ابوطالب را پذیرفته و بر آن دلایل گوناگون اقامه کرده اند. سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ابوطالب، اجماع اهل بیت علیهم السلام بر ایمان ابوطالب، رجعت او به دعا و اعجاز پیامبرصلی الله علیه و آله، محتوای اشعار و مواضع قاطعش در برابر مشرکان، از جمله دلایلی است که بسیاری از عالمان سنّی برای اثبات ایمان ابوطالب بدان احتجاج و استدلال کرده اند. این پژوهش نام بیش از سی عالم سنّی از مذاهب چهارگانه را که از سده دوم تا پانزدهم هجری میزیستهاند و به ایمان ابوطالب قائل بودند، گرد آورده و پس از بیان شرح حال مختصری از جایگاه و منزلتشان نزد اهل سنّت، اعتراف مستدلّ ایشان به اسلام ابوطالب را نقل و تحلیل کرده است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش نام بیش از سی عالم سنّی از مذاهب چهارگانه را که از سده دوم تا پانزدهم هجری میزیستهاند و به ایمان ابوطالب قائل بودند، گرد آورده و پس از بیان شرح حال مختصری از جایگاه و منزلتشان نزد اهل سنّت، اعتراف مستدلّ ایشان به اسلام ابوطالب را نقل و تحلیل کرده است.
7 برزنجی، در کتاب بغیة الطالب لایمان ابیطالب، پس از بیان تعریف «ایمان» و «اسلام»، و ارائه ملاک در تسمیه مردم به «مؤمن» و «کافر»، و ردّ وجود اجماع بر دوزخیبودن کسی که ایمان قلبی داشته، ولی با وجود قدرت، ایمانش را به زبان نیاورده است و اینکه اقرار زبانی فقط شرط اجرای احکام در دنیاست، و نیز بیان این مطلب که ایمان و اسلام و نطق به شهادتین به غیر از جمله معروف «لا اله الّا الله، محمّد رسول الله» هم محقّق شده و حکم به مسلمانبودن گویندهاش میشود، درباره ایمان ابوطالب میگوید: اسنی المطالب، ص123 به نقل از اسلاک (سلک) الدرر فی وفیات اعیان اهل القرن الثانی عشر.
2 دیدگاه درباره ابوطالب عماد عبدالکریم سرور شافعی ذیل عنوان «ذکر شهادات من شهد بنجاة و ایمان ابیطالب» نقل کرده که شیخ احمد هبراوی در کتاب فتح الرحمن در شرح حال سیّدنا علی کرّماللهوجهه، چنین گفته است: پدرش عموی پیامبر’ بود که این شعرها را در حمایت از ایشان سرود: «والله لن یصلوا الیک بجمعهم ...