چکیده:
در متون ادب فارسی و از جمله در آثار فردوسی، ناصر خسرو، سعدی، بیهقی و... واژه «درود» معادل و هم معنای با سلام نیست؛ بلکه هم تراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت» و «صلوات» است و صلوات را نمیتوان همچون درود در جای سلام و خطاب به هرکس به کار برد. چنین به نظر میرسد که ادبا به این نکته واقف بوده و به همین دلیل نیز در آثار خود «درود» را تنها برای گرامی داشت انبیاء و اولیای الهی به کار بردهاند. در فرهنگ و زبان عربی نیز «اهلا و سهلا مرحبا» اصلا معادل «سلام» نیست؛ و اعراب آن را در وقت خوش آمدگویی به مهمان ادا میکنند. با این توصیف، نگارنده میپندارد که از همان روز نخست ورود اسلام به ایران زمین، میبایست مرتبه «سلام» بالاتر و والاتر از «درود» قرار گیرد و ادبای برجسته نیز به جای «درود» بر انبیاء و اولیاء «سلام» بفرستند، لذا در نوشتار حاضر به شیوه مطالعات کتابخانهای و روش توصیفی تحلیلی به اثبات این نکات پرداخته میشود: 1. زیبایی و برتری لفظ و معنای «سلام» بر واژگان دیگر؛ 2. به کار بردن معنای «سلمنا» برای «سلام» توسط اسلام ستیزان.
خلاصه ماشینی:
مقدمه در روزگار معاصر، عدهاي از افراد بينام و نشان بر اين باورند که سلام يعني «من تسليم اعرابم» و به عوام نيز باوراندهاند که در زمان حملة اعراب، ايرانيان مغلوب، در کوي و برزن از بيم آنکه مبادا مورد حملة اعراب متجاوز قرار گيرند و ناچار به پرداخت جزيه شوند، دستان خود را به علامت تسليم بالا برده و لفظ «سلام» را بر زبان ميراندند و هرکس که به اين شيوه اعلام تسليمشدن ميکرد، از تازيانه در امان ميماند.
اين مقاله در پي پاسخ به این پرسش است که آيا سلام در فرهنگ اسلامي، مفهوم نازيبايي دارد؟ هدف کلي این تحقيق، آگاهي دادن به هموطنان پارسي زبان در مورد معناي الفاظ «سلام»، «درود»، «سلمنا» و «اهلاً و سهلاً مرحباً» است.
بنابراين چنين بهنظر ميرسد که آنان آشکارا پرچم مخالفت با قرآن و احاديث و روايات دين مبين اسلام برداشتهاند و متأسفانه برخي از افراد نيز بدون دانستن معنا و مفهوم دقيق لغاتي مانند سلام و درود، تنها از سر احساسات آن را بهکار ميبرند که بسيار ضروري است که در اين خصوص اطلاعرسانيهاي مداوم صورت گيرد، تا افراد دچار اشتباه نشوند.
1. آيا سلام در فرهنگ اسلامي مفهوم نازيبايي دارد؟ اسلام همواره دين صلح، مهرباني بوده و هميشه پيروان خود را به استعمال لفظ لطيف سلام امر کرده است؛ همچنين طرز برخورد با اشخاص را به بهترين وجه بيان کرده و روشن ساخته که جايگاه «سلام» در اسلام چيست و چه کساني بايد آغازگر اين مهم باشند.