چکیده:
بررسی و بازخوانی رخدادهای پس از رحلت رسول اکرم (ص) از نگاه اعتقادی و کلامی به روشن شدن بسیاری از حقایق امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) کمک خواهد کرد؛ زیرا به گواه گزارشهای تاریخی، رویدادهای آن مقطع تاریخ اسلام نقطه عطفی در مسیر آینده جامعه اسلامی شد و بسیاری از حوادث و جریانهای امروز جامعه اسلامی، در آن مقطع تاریخی ریشه دارد. در این میان تامل در سیره و سخنان صدیقه طاهره به لحاظ جایگاه ایشان در نزد پیامبر (ص) به روایت فریقین و شخصیت والای علمی و معنوی ایشان بسیار راه گشا خواهد بود. از نگاه صدیقه طاهره، امامت امری الهی بوده و مانع از شکاف در صفوف امت اسلامی و پراکندگی آنان است. عدالت گستری، هدایت انسانها، ضرورت برخورداری از علم لازم، سبب تعین یافتن امر امامت در افراد خاصی میشود، که با توجه به سوابق جهادی امیرمومنان علی (ع) و جایگاه وی نزد رسول خدا (ص) و برخورداری از ویژگیهای پیش گفته، امامت در وی تعین مییابد. همچنین امامت منحصر در عصر امام علی (ع) نبوده و براساس حدیث لوح جابر، امامت یازده نفر از فرزندان علی (ع) هم به امر خداوند ثابت میشود. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع حدیثی و تاریخی فریقین و آثار نویسندگان معاصر با هدف تبیین جایگاه و ضرورت امامت و روشن سازی حقیقت و مصداق واقعی امامت به این نتایج دست یافته است.
خلاصه ماشینی:
ir دريافت: 17/10/1401 پذيرش: 14/12/1401 چکيده بررسي و بازخواني رخدادهاي پس از رحلت رسول اکرم( از نگاه اعتقادي و کلامي به روشن شدن بسياري از حقايق امامت و جانشيني پيامبر اكرم( کمک خواهد کرد؛ زيرا به گواه گزارشهاي تاريخي، رويدادهاي آن مقطع تاريخ اسلام نقطۀ عطفي در مسير آينده جامعه اسلامي شد و بسياري از حوادث و جريانهاي امروز جامعه اسلامي، در آن مقطع تاريخي ريشه دارد.
برابر اين روايت، صديقۀ طاهره بسان رسول خدا( شخصيتي آسماني و الهي دارد؛ زيرا پيامبر( با اين بيان بهدنبال شناساندن جايگاه آن حضرت بوده است؛ وگرنه فرزند رسول خدا بودنِ فاطمه زهرا( بر همگان عيان و بينياز از بيان است.
بيش از صدها نفر از صحابه و تابعين و اهل حديث (اميني، 1366، ج 1، ص 14، 62و73) از رسول خدا( نقل کردهاند که: من در ميان شما دو امر را واميگذارم؛ مادام که به آن دو تمسک بکنيد گمراه نخواهيد شد: کتاب خدا و عترت من، اهلبيتم؛ [خداي] لطيف آگاه با من عهد کرده است آن دو از هم جدا نخواهند شد، تا بسان اين دو انگشت بههم چسبيده، بر حوض [کوثر] بر من وارد شوند (کليني، 1407ق، ج 2، ص 415؛ ابنشعبه حراني، 1404ق، ص 34؛ نعماني، 1397، ص 55؛ ابنحنبل، بيتا، ج 3، ص 14و17).
ازاينرو سيره و سخن فاطمه زهرا( همچون آيات شريفه قرآن حجت بوده و فرد و جامعه را به سعادت خواهد رساند؛ و رويگرداني از فاطمه( نافرماني از رسول خدا(تلقی میشود که در اين روايت به تمسک به اهلبيت سفارش فرموده است.
روشن است اين سخنان دربارة امامت و خلافت است؛ زيرا موضوعي مهمتر از جانشيني رسول خدا( در رخدادهاي پس از رحلت نبود تا فاطمه زهرا( اينگونه سخن بگويند.