چکیده:
چکیده:
به نظر میرسد نظریههای عرفانی مانند وحدت وجود و فنا در تعارض با اختیار قرار دارند. وجه عمدهءتعارض این نظریهها با اختیار این استکه تصور میشود در این مراحل، ردپایی از انسان باقی نمیماند تا بتوان اختیار را برایش اثباتکرد. وقتی خود انسان به عنوان فاعل فعل اختیاری در مراحل عرفانی حضور نداشته باشد، طبیعیاستکه سخن از اختیار در این جایگاهها معنی نخواهد داشت. این پژوهش نشان میدهد، نه تنها در این نظریهها تعارض و تقابلی با اختیار نیست؛ بلکه زمینههای توجیه اختیار در همهءآنها فراهم است. برای اثبات این ادعا ابتدا اصل نظریههای متعارض با اختیار به همراه جهت تعارض هریک، ذکر و سپس بازتعریفی جامع از اختیار با بهرهگیری از دو مقوم تشخص و نفسالامر انسانی ارائه میگردد تا تحت یک نظام منسجم و یکپارچه درآید. برای پشتیبانی از تعریف و غنی سازی بحث، برخی ابهامها و شبهههای فلسفی پیرامون اختیار برطرف میگردد و نیز برای رفع برخی ابهامات عرفانی، دو اصل و قاعدهء« تبعیت علم از معلوم» و « سرّالقدر» مورد بهره برداری قرار میگیرد.
Review:
Mystical theories such as the unity of existence and annihilation seem to be in conflict with free will. The main contradiction between these theories and free will is that it is thought that in these stages, no trace of man remains to be proved to free will. When man himself is not present in the mystical stages as the doer of the voluntary act, it is natural that it does not make sense to speak of free will in these positions. This research shows that not only these theories do not conflict with authority; Rather, there are grounds for justifying authority in all of them. To prove this claim, first the principle of conflicting theories with authority along with the direction of conflict of each, is mentioned and then a comprehensive redefinition of authority using two components of individuality and human nature is presented to be under a coherent and integrated system. To support the definition and enrichment of the discussion, some philosophical ambiguities and doubts about authority are removed and also to remove some mystical ambiguities, the two principles and rules of "following science from the known" and "supreme value" are used.