چکیده:
مهدویت یک عقیده اسلامی و فرامذهبی است که ریشه در قرآن و روایات فریقین دارد. ولی مخالفان شیعه برای به چالش کشیدن شیعیان و مبارزه با مکتب اهلبیت؟عهم؟ تلاش میکنند که مهدویت شیعه و مهدی شیعیان را امری موهوم و خیالی جلوه دهند . آنها بهویژه تلاش میکنند اینگونه القا کنند که مهدویت هیچ مستند قرآنی ندارد و از این رهگذر به تضعیف مبانی تفکر شیعی در باب مهدویت و غیبت آن حضرت بپردازند؛ در حالی که لازمۀ راه یافتن و شناختن موارد و مصادیق بیان مسئله مهدویت در قرآن، آشنایی با زبان قرآن است ؛ ادعای ما این است که مهدویت در قرآن در قالب ذکر هدف و غایت بعثت انبیاء و نیز غایت و هدف از خلقت انسان بیان گردیده است.
Mahdaviat is an Islamic and interreligious belief that has its roots in the Qur'an and the Shia and Sunni hadiths. But in Againsts to challenge the Shiites and fight with Ahl al-Bayt school try to make the Mahdaviat of Shiite Mahdi appear as illusory and imaginary. They are trying to insinuate that Mahdaviat does not have any Qur'anic documents, and through this way, they are trying to undermine the foundations of Shia thinking about Mahdaviat and her absence, While it is necessary to know the cases and examples of the issue of Mahdaviat in the Qur'an, familiarity with the language of the Qur'an. Our claim is that Mahdaviat has been expressed in the Qur'an in the form of mentioning the purpose and goal of the sending of the prophets as well as the goal and purpose of human creation.
خلاصه ماشینی:
مقدمه گفتنی است که براساس عقیده مسلم اسلامی، مستندات یک باور دینی، آیات قرآن و نیز روایات معتبر اسلامی است و تکیه بر قرآن به تنهایی به معنی تمسک به یکی از ثقلین و برخلاف صریح وصیت پیامبر؟ص؟ است؛ بنابراین مسلمانان در اثبات عقاید دینی خود به هر دو ثقل یعنی قرآن و عترت پیامبر؟ص؟ متمسک میشوند و در هریک از این دو منبع نورانی، سند و مدرک عقیده مورد نظر را بیابند به آن اخذ میکنند ولی در این مقاله غرض از بحث، پاسخ دادن به ادعای باطل عدم وجود شواهد قرآنی در موضوع مهدویت است چنانکه قرضاوی، 2 عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن(پژوهشكده مهدویت) قم، ایران(mm.
بنابراین ادعای ما این است که قرآن کریم نه با صراحت که با توصیف مهدویت در قالب اهداف و انگیزهها به بیان این آینده روشن پرداخته است و به تعبیر دیگر همه رویکرد قرآن در مسئله عدالتخواهی خدا و نیز سخن از اهداف انبیاء در اجرای عدالت در جامعه بشری، به نوعی تبیین مهدویت به عنوان آینده موعود بشر است.
نتیجهگیری از مجموعه بیانات بالا روشن شد که دو هدف عمده برای بعثت انبیاء مطابق آیات قرآن کریم، عدالتگستری در جهان و عبودیت خالص برای خداست و همین دو هدف به عنوان اهداف کلان قیام و انقلاب جهانی امام مهدی؟ع؟ در روایات مهدویت بیان گردیده است و از تطبیق و تقریب این مجموعه روشن میشود که آنچه قرآن از عبودیت و بندگی و نیز عدالت و ابعاد مختلف آن فرموده و آن را به عنوان اهداف بزرگ انبیاء الهی معرفی کرده و این اهداف هیچگاه در تاریخ انبیاء و شکلگیری جوامع مختلف، تحقق نیافته است و در چشمانداز آیندۀ جوامع انسانی تنها میتوان به جامعهای که در آن ولی خدا به حکومت برسد و تمام دین حق را حاکم گرداند امید بست که این اهداف قرآنی محقق شود.