چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای موجود در مقطع دهم رشته پویانمایی هنرستانهای فنی و حرفهای بر اساس روش کیفی پدیدارشناسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از هنرجویان این دو هنرستان (که به صورت هدفمند انتخاب شدند)، 3 نفر از هنرآموزان دو هنرستان (که بر اساس سابقه تدریس بیشترانتخاب شدند) و دو مدیر هنرستانها میشوند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده بود. برای تحلیل دادهها، سعی شد تا با استفاده از راهبرد کلایزری و مبتنی بر دادههای روایتی بدست آمده از مصاحبهها و همچنین مشاهدات کلاسی، ضمن درک پدیده مورد مطالعه از منظر جامعه آماری این پژوهش، نتایج باورپذیر و پرمایهای تولید شود. در مجموع 8 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی استخراج گردید که مضامین اصلی این پژوهش شامل: " ناآگاهی و نداشتن شناخت کافی هنرجویان در بارۀ رشتۀ پویانمایی، کافی و به روز نبودن امکانات و تجهیزات هنرستان، ضعف مهارت و مسلط نبودن هنرآموز بر مباحث درسی، حجم زیاد و محتوای مطالب کتابهای دروس تخصصی کارگاهی، کم و محدود بودن زمان دروس کارگاهی تخصصی، نبود امکان استعدادسنجی هنرجویان موقع ورود به هنرستان، محبوب نبودن هنرستان و به ویژه رشتۀ پویانمایی در بین خانوادهها و جامعه و نداشتن انگیزه کافی برای ادامه تحصیل در این رشته" میشدند. در نتیجه، پژوهش حاضر نشان میدهد که در نظام آموزشی رشته پویانمایی آسیبهایی وجود دارد که جهت بهبود و کارآمدی این رشته، نیازمند بررسی و اصلاح میباشند.
Background and Objectives: The aim of the current research is to identify the existing injuries in
the tenth grade of animation in technical and professional conservatories based on the qualitative
method of phenomenology.
Methods: The method of the current research is qualitative phenomenology. The statistical
population of this research is 20 people in general, including 15 students of these two conservatories
(who were selected purposefully), 3 students of the two conservatories (who were selected based
on their teaching experience) and two become directors of conservatories. The research tools were
semi-structured interview and observation. To analyze the data, it was tried to produce credible and
informative results by using the Claizari strategy and based on the narrative data obtained from the
interviews as well as classroom observations, while understanding the phenomenon under study
from the perspective of the statistical population of this research.
Findings: In total, 8 main themes and 26 sub-themes were extracted, and the main themes of this
research include: "Ignorance and lack of sufficient knowledge of the students about the field of
animation, insufficient and up-to-date facilities and equipment of the conservatory, lack of skills and
lack of mastery of the student's subjects. The large volume and content of books for specialized
workshop courses, the limited amount of time for specialized workshop courses, the lack of ability to
assess students' abilities when entering the conservatory, the unpopularity of the conservatory and
especially the field of animation among families and society, and not having enough motivation to
continue their education. In this field.
Conclusion: As a result, the current research shows that there are damages in the educational
system of animation field that need to be investigated and corrected in order to improve and improve
the efficiency of this field.
خلاصه ماشینی:
جدول (١): مضامين اصلي استخراج شده از مصاحبه ها رديف مضامين اصلي مضامين فرعي داشتن مهارت در زمينه طراحي و نقاشي-تحقيق نکردن و ناآگاهي و نداشتن شناخت کافي هنرجويان دربارة رشتۀ 1 نداشتن شناخت کافي-معرفي ديگران -نبود رشته ي مرتبط با پويانمايي علاقه -برگزاري جلسه معرفه و آشنايي با رشته انيميشن کم بودن تعداد تجهيزات -فرسوده بودن -به روز نبودن امکانات - ٢ کافي و به روز نبودن امکانات و تجهيزات هنرستان استفاده از تجهيزات براي جذب هنرجو مرتبط نبودن رشته ي تحصيلي هنرآموز با رشته تدريس - ضعف مهارت و مسلط نبودن هنرآموز بر مباحث درسي ناآشنايي با مهارت هاي جديد 3 ناهمساني مطالب کتاب هاي درسي با سطح دانش و مهارت حجم زياد و محتواي مطالب کتاب هاي دروس تخصصي هنرجو-استفاده از تمرين هاي عملي متنوع بيشتر-اضافه و ٤ کارگاهي تکراري بودن بعضي مطالب ناتمام ماندن فعاليت هاي کلاسي- رسيدگي نکردن هنرآموز به کم و محدود بودن زمان دروس کارگاهي تخصصي تمامي تمرين هاي هنرجويان 5 معدل پايين هنرجويان - بي علاقگي و نداشتن استعداد در رشتۀ نبود امکان استعدادسنجي هنرجويان موقع ورود به هنرستان پويانمايي -پرکردن ظرفيت هنرستان - بي علاقگي به دروس 6 تئوري نگاه جامعه به انيميشن به عنوان يک رشته تفريحي و بدون محبوب نبودن هنرستان و به ويژه رشتۀ پويانمايي در بين درآمد-هنرستان جاي دانش آموزان تنبل و درس نخوان است - ٧ خانواده ها و جامعه از نظر خانواده ها رشته انيميشن آينده شغلي ندارد 2- confirmability نبود امکان مشاورة تحصيلي در زمان انتخاب رشته -نداشتن مهارت و توانايي لازم براي انجام فعاليت ها- ناتواني در برقراري ٨ نداشتن انگيزه کافي براي ادامه تحصيل در اين رشته ارتباط با رشتۀ پويانمايي و در نتيجه دلزدگي از تحصيل ١-ناآگاهي و نداشتن شناخت کافي هنرجويان در بارة رشتۀ پويانمايي بعد از پايان مقطع نهم متوسطه اول ، عده اي از دانش آموزان براي سال دهم به هنرستان مي روند و وارد رشته پويانمايي مي شوند.