چکیده:
موضوع مقاله حاضر، بررسی نظریه دولت در ایران بعد از انقلاب و امکان سنجی تئوریک آن با نظریه «جماعتگرایانه» است. به عبارت دیگر، بررسی جایگاه و نقش دولت در مکتب فکری جماعتگرایی با کاربست آن در ایران پس از انقلاب موضوعی است که این مقاله قصد بررسی آن را دارد. سئوال اصلی این پژوهش این است که دولت جمهوری اسلامی با شاخصههای خاص از جمله نظریه ولایت فقیه، تا چه میزان با تئوری جماعتگرایانه انطباق دارد؟ فرضیه اصلی تحقیق این است که دولت عصر جمهوری اسلامی با تاکید بر شاخصهایی همچون آزادی، عدالت اجتماعی و تلاش برای هدایت انسان ایرانی به سوی خیر، با نظریه مذکور از دولت همخوانی دارد. جماعتگرایان معتقد به اندیشه دولت کمالگرا هستند که متضمن هدایت اخلاقی افراد در چارچوب سنتهای فرهنگی اجتماع خود میباشند. نتایج تحقیق نشان میدهد که دولت در عصر جمهوری اسلامی با شاخصهایی همچون اعتقاد به خاستگاه غیرفردی، فضیلتگرایی و در پیشگرفتن سیاستهای معطوف به خیر عمومی و عدالت اجتماعی در چارچوب تئوری جماعتگرایانه حرکت کرده است. روش تحقیق در این پژوهش کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است و دادهها به شیوه کتابخانهای و از طریق فیشبرداری از منابع مختلف گردآوری شدهاند.
The subject of this article is the investigation of the theory of the state in Iran after the revolution and its theoretical feasibility with the "collectivist" theory. In other words, examining the position and role of the state in the collectivism school of thought with its application in Iran after the revolution is the subject that this article intends to investigate. The main question of this research is to what extent the government of the Islamic Republic of Iran conforms to the collectivist theory with certain characteristics, including the theory of religious authority. The main hypothesis of the research is that the government of the era of the Islamic Republic, emphasizing indicators such as freedom, social justice and trying to guide Iranian people to good, is consistent with the aforementioned theory of the government. Congregationalists believe in the idea of a perfectionist state, which implies the moral guidance of individuals within the framework of the cultural traditions of their community. The results of the research show that the government in the era of the Islamic Republic has moved with indicators such as belief in non-individual origin, virtuousness and in pursuing policies aimed at public good and social justice within the framework of collectivist theory. . The research method in this qualitative study is descriptive-analytical, and the data was collected in a library manner and through sampling from various sources.