چکیده:
یدالله مفتون امینی از شاعران معاصر و از شاگردان نیما بهشمارمیرود. دفترهای شعری او، هریک ویژگی خاصی دارد که او را در شمارِ شاعران سرآمد معاصر قرا دادهاست. مفتون، شاعرِ رنگ و تصویر و حرکت است. با وسواس خاصی سخنمیگوید و رنگهای خاصی را برای پروراندن ایماژهای خود بهکارمیگیرد. از رنگهای متعدد و متضادی بهرهمیگیرد. رنگآمیزی سخن، فقط دالّ بر ناتورالیستبودن شاعر نیست. او مسئولیت خاصی را بر دوش هریک از رنگها نهادهاست. با تحلیل اشعار تمام دفترهای شعر او، متوجه وحدت و انسجام خاصی بین رنگها و نحوة بهکارگیری آنها بهدست شاعر هستیم. در کنار اینها، رویکرد عرفانی خاصی به دنیا و گزارش وضعیت انسان در جــــهان معاصر دارد. در اینباره هم به نیکی به رنگها و جایگاه آنها در عرفان و تصوف اسلامی ـ ایرانی اِشعار داشته و با مهارت خاصی آنها را استفادهکردهاست. در این مقاله نگرش مؤلف به اطراف خود، ویژگی عرفانی اشعار و درونمایههایی که بهوسیلة رنگها طرح شده، بررسیشدهاست.
Yadullah Maftun Amini is one of the contemporary poets and one of Nima's students. Each of his poetical works has a special feature that has made him one of the leading contemporary poets. Maftun is a poet of color, image and movement. He speaks with a certain obsession and uses certain colors to develop his images. It uses many contrasting colors. The coloring of speech is not only a sign of the poet's naturalism. He has placed a special responsibility on each of the colors. By analyzing the poems of all his poetry notebooks, we notice a special unity and coherence between colors and the way they are used by the poet. Besides these, it has a special mystical approach to the world and reports on the human condition in the contemporary world. In this regard, he has written well about colors and their place in Islamic-Iranian mysticism and has used them with special skill. It has been designed and checked by colors.