چکیده:
در آثار مولانا مطالبی منسجم دربارۀ مراتب عالم مطرحشدهاست: عقل اول، نور محمدیه، حرف و انسان کامل و ... از نامهای متفاوتی است که به یک جریان واحد؛ یعنی اولین مخلوق یا صادر اول، اطلاقشدهاست. خلقت در مراتبی شکلگرفتهاست که از آن با نام کلی عوالم چندگانه نامبردهشدهاست. عالم لاهوت، جبروت، ملکوت و ناسوت، از نامهای آشنای عرفان اسلامی در این زمینه است. این مراتب را میتوان در آثار سهروردی، فیلسوف و نظریهپرداز فلسفه اشراق نیز ملاحظهکرد. فارغ از دستهبندیهایی که گاه تعیین آبشخور حقیقی آن دشوار مینماید، دو عالم اصلی ملک و ملکوت یا نور و ظلمت در آثار مولوی و سهروردی وجوددارد که سمبل جهان پست مادی و جهان برتر علوی است. در این پژوهش به بررسی مراتب عالم در آثار مولوی و سهروردی می پردازیم. در آثار مولوی و سهروردی، شاهد گرایش این دو اندیشمند به نمادپردازی و نامگذاری عوالم هستیم؛ مولانا از شهرهای حقیقی در جهت تبیین مفاهیم عالم نور و ظلمت استفادهمیکند و سهروردی از اسامی هورقلیا، جابلسا و جابلقا. این تقسیمبندیها مراتب هبوط و سلوک سالک را مشخصمیکند.
In Rumi's works there is a coherent account about the hierarchy of the universe: the first intellect, the light of Mohammadiyya (Nur-e- Mohammadi), the letter and the perfect human being, and so on. It is formed in a hierarchy with the generic name of the multiple worlds. The world of Lahout, Jabarut, Malakut and Nasut are well-known names in Islamic mysticism. This can also be seen in the works of Suhrawardi, the philosopher and theorist of illumination philosophy. Apart from the categories which sometimes make it difficult to determine the true source of water, there are two main worlds of Molk and Malakut or light and darkness in the works of Rumi and Suhrawardi which symbolize the lower material world and the superior world (alam-e- elvi). In this research we study the hierarchy of the world in the works of Rumi and Suhrawardi by using the library documents and descriptive analysis method.