چکیده:
یکی از مهمترین جلوههای ادبیات مهاجرت، مؤلفۀ نوستالژی است. مسئلۀ اساسی این تحقیق پاسخ به این پرسش است که چنین مؤلفهای در ادبیات داستانی زنان به چه شکلی منعکس شده است؟ تعدد زنان نویسنده مهاجر ایرانی و همچنین صاحب سبک بودن برخی از آنها در ادبیات داستانی مهاجرت، اهمیت و ضرورت چنین مطالعهای را نشان میدهد. هدف پژوهش این است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه مؤلفۀ نوستالژی در داستانهاي برگزیده و شاخص که از زنان داستاننویس مهاجر پس از انقلاب اسلامی هستند، پرداخته شود. فرضیۀ پژوهش این است که نوستالژی یکی از مهمترین و شاخصترین مؤلفههای فرمی و محتوایی در آثار مورد بررسی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوستالژی در آثار اکرم پدرامنیا با توصیف دقیقی از گذشته، مخاطب را به فضای گذشته میبرد و این نوستالژی یادآور فرد خاصی است. تکنیک دیگری که پدرامنیا به منظور ایجاد حس نوستالژی از آن بهره میگیرد، ایماژ است. نوستالژی در آثار نسیم وهابی از جنبۀ یک فضا -مثل فضای جنگ- روایت میشود. نوستالژی در آثار فهیمه فرسایی به شکلی آزاردهنده برای شخصیتهای داستان نمود مییابد. در آثار فریبا صدیقیم، نوستالژی به موقعیتهایی دلالت دارد که فرد با دوستان و نزدیکانش تجربه کرده است. در آثار صدیقیم، نوستالژی به اشیا و مکانها دیده نمیشود. ویژگی مهم بازتاب نوستالژی در آثار صدیقیم این است که وقایع نوستالژیک به شکل سیال ذهن نشان داده میشود و راوی به شکلی از گذشته سخن میگوید که گویی هماکنون در حال رخ دادن است.
one of the most important manifestations of migration literature is the component of nostalgia. the basic issue of this research is to answer the question of how such a component is reflected in women's fiction. the number of female iranian immigrant writers, as well as the fact that some of them have a style in immigration fiction, shows the importance and necessity of such a study. the purpose of this research is to investigate the place of the nostalgia component in the selected and prominent stories of immigrant women storytellers after the islamic revolution, using a descriptive-analytical method. the hypothesis of the research is that nostalgia is one of the most important and significant components of form and content in the investigated works. the results of the research show that nostalgia in the works of akrampedramnia takes the audience to the atmosphere of the past with a detailed description of the past and this nostalgia reminds of a special person. another technique that pedramnia uses to create a sense of nostalgia is image.
nostalgia in nasim wahhabi's works is narrated from the aspect of a space - like the space of war. nostalgia appears in fahimafarsai's works in a disturbing way for the characters in the story. in the works of faribasediqim, nostalgia refers to situations that a person has experienced with his friends and relatives. nostalgia for objects and places is not seen in siddiquim's works. the important feature of the reflection of nostalgia in siddiquim's works is that the nostalgic events are shown in a fluid form of the mind and the narrator talks about the past as if it is happening right now.
خلاصه ماشینی:
ويژگي مهم بازتاب نوستالژي در آثار صديقيم اين است کـه وقـايع نوسـتالژيک بـه شکل سيال ذهن نشان داده ميشود و راوي به شکلي از گذشته سخن ميگويد که گويي هم اکنون در حال رخ دادن است .
فرضيۀ پژوهش نيز ايـن اسـت کـه نوسـتالژي يکي از مهم ترين و شاخص ترين مؤلفه هاي فرمي و محتوايي در آثار مورد بررسي است .
اين مقاله کوشيده اسـت کـه بـا بهـره بـردن از روش تحقيـق تطبيقي، مؤلفه هاي يکسان و مشترک ادبيات مهاجرت را در دو رمان منتخـب پـژوهش ، بررسي کند.
در همين داستان، عادل براي دوست فرانسوياش، ديديه ، از زلزلـۀ منجيـل صـحبت ميکند، از اين که با وقوع زلزله و تکان خوردن پنجرههـا بـه زيـر پتـو رفتـه اسـت و در هنگام جنگ و شنيدن صداي موشک باران نيز به ياد زلزله افتاده و طبـق عـادت گذشـته پتو را روي خودش ميکشيده است : «-آره، مثلا يادم است موقع زلزله اي که در شمال ايران اتفاق افتـاد، آخـر شـب بـود.
ويژگي مهم بازتاب نوستالژي در اثر «من يک زن انگليسي بودهام » اين است که وقايع نوستالژيک به شکل سيال ذهن نشان داده ميشود و راوي بـه شـکلي از گذشـته سـخن ميگويد که گـويي هـم اکنـون در حـال رخ دادن اسـت .
ويژگي مهم بازتاب نوستالژي در آثار صديقيم اين اسـت که وقايع نوستالژيک به شکل سيال ذهن نشان داده ميشود و راوي به شکلي از گذشـته سخن ميگويد که گويي هم اکنون در حال رخ دادن است .