چکیده:
هایمنوپلاستی نوعی عمل جراحی برای بازسازی پردة بکارت غیرموجود یا زایلشده در اثر عوامل مختلف است و هدف از آن بازگرداندن تواناییِ خونریزیِ هایمن در اولین نزدیکی (شب زفاف) و ایجاد وضعیتی است که منجر به خونریزی در اولین آمیزش جنسی شود. فقهای معاصر اهل سنت دربارة این عمل، سه دیدگاه: حرام مطلق، جواز مطلق و قول به تفصیل را بیان نمودهاند. در این پژوهش که به روش توصیفیـتحلیلی انجام شده است، پس از استقرا و بررسی دلایل هر سه گروه، با توجه به قابلپذیرش و ملموستر بودن ادلة قائلان به ترمیم، در نظر گرفتن اقتضائات زمان، روند روبهرشد عمل ترمیم در میان جوامع مسلمان و غیرمسلمان، مصالح موجود در انجام عمل ترمیم پردة بکارت، جلوگیری از خشونت و ترتّب ظلم و آزارهای اجتماعی و عدم تحقق عدالت در حق دخترانی که به هر سببی پردة بکارتشان آسیب دیده و نیز با توجه به این مسئله که اهمیت جنسیتی پردة بکارت برگرفته از عرف و باورهای اجتماعی میباشد و هیچگونه هماهنگی و سنخیتی با باورهای اسلامی و فقهی ندارد، میتوان گفت که عمل ترمیم بکارت بهدلیل جلب منفعت و ایجاد مصلحت و ترسیم فضایی آرام و بدون ترسِ طرد شدن از خانواده و اجتماع و ترک ازدواج برای ابد، البته به شرط آنکه ترمیم جهت ستر زنا یا تدلیس در نکاح نباشد، راجح است.
Hymenoplasty is a type of surgery to reconstruct the non-existent or lost hymen due to various factors, and its purpose is to restore the ability of the hymen to bleed during the first intercourse after wedding (Zafaf night), and to create a condition that leads to bleeding during the first sexual intercourse. Contemporary Sunni jurists have expressed three views about this act: absolute prohibition, absolute permission and said in detail. In this research, which has been carried out by descriptive-analytical method, after induction and examination of the reasons of all three groups, considering the acceptability and concreteness of the arguments of those who say for restoration, as well as considering the requirements of time and the growing process of restoration among Muslim societies and non-Muslims, as well as the resources available in carrying out this act and preventing violence and the order of oppression and social harassment and the lack of justice for girls whose hymens have been damaged for any reason, also considering the fact that the gender significance of the hymens is derived from social customs and beliefs and has no harmony and tradition with Islamic and jurisprudential beliefs, concluded that the act of restoring one's virginity is desirable and can be preferable because of gaining benefits and creating expediency and creating a peaceful atmosphere without fear of being rejected from the family and society and leaving the marriage forever, of course, it would not be done for the purpose of adultery or adultery.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش که به روش توصیفیـتحلیلی انجام شده است، پس از استقرا و بررسی دلایل هر سه گروه، با توجه به قابلپذیرش و ملموستر بودن ادلة قائلان به ترمیم، در نظر گرفتن اقتضائات زمان، روند روبهرشد عمل ترمیم در میان جوامع مسلمان و غیرمسلمان، مصالح موجود در انجام عمل ترمیم پردة بکارت، جلوگیری از خشونت و ترتّب ظلم و آزارهای اجتماعی و عدم تحقق عدالت در حق دخترانی که به هر سببی پردة بکارتشان آسیب دیده و نیز با توجه به این مسئله که اهمیت جنسیتی پردة بکارت برگرفته از عرف و باورهای اجتماعی میباشد و هیچگونه هماهنگی و سنخیتی با باورهای اسلامی و فقهی ندارد، میتوان گفت که عمل ترمیم بکارت بهدلیل جلب منفعت و ایجاد مصلحت و ترسیم فضایی آرام و بدون ترسِ طرد شدن از خانواده و اجتماع و ترک ازدواج برای ابد، البته به شرط آنکه ترمیم جهت ستر زنا یا تدلیس در نکاح نباشد، راجح است.
5) این گروه معتقدند از نظر عقلی، جراحي مذکور ميتواند موجب اختلاط در نسب باشد؛ زیرا ممکن است یکی از اقدامکنندگان به این عمل شخص زانیهای باشد که بعد از حاملگی ناشیِ از زنا اقدام به ترمیم پرده نموده باشد و سپس با وجود حمل، مجدداً ازدواج کرده و در نتیجه، نسب ولدالزنا عامدانه به فردی غافل از واقعیت منتسب گردد (شنقیطی، 1415ق، ص429ـ430؛ خالد منصور، 1419ق، ص213؛ عفانه، بیتا، ج5، ص160؛ محمد خالد، 1419ق، ص214، خطیب التمیمی، 1407ق، ص571ـ573).