چکیده:
در نشانه شناسی معاصر در حوزۀ مطالعات روایتشناسی اگر نامهایی چون پراپ، گریماس، تودوروف، ژنت و بارت وجود دارد، در عرصۀ شعر باید مایکل ریفاتر را یکی از نظریهپردازان روشمند دانست. ریفاتر در سیر اندیشهها و نظریه هایش از «سبکشناسی ساختاری» بهسوی نشانهشناسی شعر و تولید متن روی میآورد و در این راستا نشانهها و عناصر ایجادکنندۀ ادبیت متن شعری را ارائه می دهد. در نظریۀ ریفاتر دو شیوۀ خوانش مطرح است: خوانش اکتشافی یا خطی و خوانش نشانه شناختی یا پسنگر که خواننده از طریق آنها، پس از بررسی عناصر ادبیت متن یعنی نادستوریها (دستورگریزی)، منظومههای توصیفی، انباشتها (ترادفها) و هیپوگرام (تصویر کلیشه ای که از طریق کل شعر در ذهن خواننده القا میشود)، به ماتریس یا شبکۀ شعر دست مییابد که همان گزارۀ بنیادی شعر است و اسباب وحدت را فراهم میکند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، پس از خوانش اکتشافی و خوانش نشانه شناختی قصیدة الحزن به این نتیجه رسیدیم که عناصر نشانهشناختی بر مبنای دیدگاه ریفاتر، در خوانش سطح نشانهشناختی قصیدة الحزن عبدالصبور بهخوبی میتواند ایفای نقشکند؛ قصیدة الحزن از لحاظ واژگانی و نحوی نادستوریهای اندکی دارد، ولی ازلحاظ معنایی نادستوریهای زیادی دارد که ازطریق تشبیه، استعاره و کنایه خودنمایی میکنند. از سوی دیگر منظومههای توصیفی، انباشتها، هیپوگرام و نهایتا ماتریس متن، همگی در کنار هم موضوعات کلیدی شعر را بهتصویر میکشند و وحدت شعری را محققمیسازند
In Contemporary semiotics, if there are such names as Propp, Grimas, Todorov, Genet, and Barthes in the field of narratological studies, Michael Riffattere should be considered one of the methodical theorists in the field of poetry. In the course of his ideas and theories, turns from Riffaterre "structural stylistics" to the semiotics of poetry and text production, and in this regard, he presents the signs and elements that create the literature of poetic text. In Riffaterre theory, there are two ways of reading: exploratory or linear reading and semiotic or retrospective reading which the reader, after examining the elements of text literature, namely inaccuracies, descriptive systems, accumulations (synonyms) and hypograms (the stereotyped image that is induced in the mind of the reader through the whole poem), achieves the matrix or network of poetry, which is the basic proposition of the poem and provides means of unity. In this article, after exploratory and semiotic reading of the ode of sorrow, we came to the conclusion that the semiotic elements based on Riffaterre's point of view can play a good role in reading the semiotic level of the ode of sorrow Abdel-Saboor; The poem's mourning has few instructions in terms of vocabulary and syntax, but in terms of meaning it has many instructions that show themselves through simile, metaphor and irony. On the other hand, descriptive systems, accumulations, hypograms, and finally text matrices all together illustrate the key themes of poetry and achieve poetic unity