چکیده:
روایت افلاطون از سرشت تربیتی فلسفه سیاسی سقراطی، در نهایت به موضع سلبی او نسبت به شیوه زندگی سیاسی منتهی میگردد. در مقابل، ارسطو میکوشد تا روایتی از فلسفه سیاسی سقراطی به دست دهد که در آن در عین تاکید بر غرض نهایی سقراط، یعنی دفاع از شیوه زندگی فلسفی در برابر شیوههای غیرفلسفی، زمینه برای دفاعی ایجابی از شیوه زندگی سیاسی نیز لحاظ گردد. ما در این مقاله میکوشیم تا نشان دهیم که نخستین گام ارسطو در این مسیر ضرورتاً دفاع از شیوه زندگی سیاسی به مثابه شیوهای طبیعی برای انسان است. ما در اینجا نشان میدهیم که طرح این دعوی از سوی ارسطو که «انسان بنا به طبیعت موجودی سیاسی است»، خصلتی اساساً آیرونیک و به تعبیری خطابی دارد، و از سوی دیگر این گزاره آیرونیک و خطابی، جزئی ضروری از تمهید تربیتی بدیلی است که وی در کنار تمهید تربیتی افلاطونی و به عنوان رقیب آن مطرح میسازد. بنابراین مواجهه با پیچیدگی تعبیر مد نظر ارسطو از اصطلاح «طبیعت»، به نوعی در کانون ملاحظات ما در این مقاله قرار میگیرد.
Plato's narrative of the educational nature of Socratic political philosophy ultimately leads to the negative position towards the political way of life. On the other hand, Aristotle tries to give a narrative of Socratic political philosophy in which, in addition to emphasizing the final purpose of Socrates, i.e. defending the philosophical way of life against non-philosophical ways, one can defend the political way of life positively. In this article, we attempt to show that Aristotle's first step in this direction is necessarily to defend the political way of life as a natural way for human beings. We show here that Aristotle's claim that "man is a political being by nature" has a fundamentally ironic and rhetorical characteristic. On the other hand, it seems that this ironic and rhetorical position is a necessary part of his alternative educational plan against the Platonic one. Therefore, confronting the complexity of Aristotle's interpretation of the term "nature" is in a way the focus of our considerations in this article.