چکیده:
دین که یکی از مهم ترین عرصه های معرفتی است، ساحت های مختلفی ازجمله ساحت انفُسی و درونی دارد. در مطالعات عرفانی جدید، از ساحت انفُسی یا همان تجارب شخصی از خداوند به «تجربۀ دینی و عرفانی» تعبیر میشود. در این پژوهش، دیدگاه مولوی را برمبنای نظریه های جدیدی که در عرصۀ مطالعات عرفانی مطرح هستند، بازکاوی خواهیم کرد و مسئلۀ اصلی، جستوجو و تحلیل تجارب عرفانی مولوی و انعکاس ادیبانۀ آن ها در بیان او خواهد بود. بهنظر می رسد از آنجاکه مولانا در عرفان خانقاهی، عرفان ذوقی و عرفان نظری صاحبِ سبک و نظر است، خود نیز تجارب عرفانی وسیعی را از سر گذرانیده، و به بازسازیِ هنری این تجارب ناب، پیچیده و حیرت انگیز در قالب زبان و بیان ادبی پرداخته است. تجارب عرفانی و شهودی مولانا در غزل هایش بیشتر بهصورت بی واسطه و در لابه لای تمثیلات عرفانی مثنوی، با واسطه و در موقعیتهایی که استمرار کلام، او را به عرصه های ناخودآگاه کشانیده، بروز پیدا کرده است. برخی از تجربه های عرفانیِ مولانا از حیث شکل و ساختارِ بازنمایی در چارچوب تحلیل هایی که ویلیام جیمز از تجارب عرفانی عرضه میکند، قابلتحلیل هستند و ما در این پژوهش، ضمن تبیین اصل تجربه مندیِ آثار مولانا، از جمله داستان پادشاه و کنیزک، تجربۀ عرفانی مندرج در آن را بر مبنای چارچوب نظریِ جیمز بررسی کرده و شباهت های ساختاری آن را با موضوعاتی که جیمز مطرح کرده است، نشان دادهایم.
Religion, as one of the most important fields of knowledge, has different aspect, including the emotional and inner areas. In new mystical studies, the personal experience of God is interpreted as "religious and mystical experience".In this research, we will study Molavi's works based on new theories that are in the field of mystical studies and our main issue is to search and analyze the mystical experiences of Molvi and their literary reflection in his works.It seems that since Rumi is the owner of style and opinion in monastic mysticism, taste mysticism and theoretical mysticism, he has undoubtedly gone through vast mystical experiences and have artistically recreated in the form of language and literary expression, these pure, complex and astonishing experiences.Molavi's mystical and intuitive experiences, in his sonnets, have been revealed in a more direct form and in the layers of Masnavi's mystical allegories, with mediation and situations that have brought the scope of his words to the unconscious realms.Rumi's mystical experiences, sometimes in terms of the form and structure of representation, can be analyzed in the framework of the analyzes that the likes of William James offer of mystical experiences. For example, in this research, we have examined the principle of experientially of Rumi's works based on James's theoretical framework, in the story of the king and the maid, and we have shown its structural similarity with the experiences that James narrated.