چکیده:
کشف و شهود یکی از اصول مکتب رمانتیسم است که براساس آن هنرمند رمانتیک در عوالم درونی خود، سفر میکند، آنچه میبیند را بازگو میکند. سیر درونی در عرفان نیز در کشف و شهود آمده است و یکی از مؤلفههای عرفانی است که میتوان آن را با مکتب رمانتیسم مقایسه کرد. در این مقاله شعر سهراب سپهری در ارتباط با شاخصه رمانتیکی کشف و شهود عرفانی وی بررسی شده است. سپهری برجستهترین شاعر عارفمسلک معاصر است که در صدد ایجاد یک جامعه آرمانی با روحیهای رمانتیکوار به کشف و شهود پرداخته است. بررسی اشعارش نشان میدهد، سپهری در توصیفاتش از اصول رمانتیسم بهره برده و اندیشه عارفانه او با افکار رمانتیکش آمیخته شده است، وی با تخیل رمانتیکی با تأکید بر «منِ شاعرانه» متکی بر رمانتیسم فردی به دنبال کشف و شهودی عرفانی است؛ در این مکاشفه با دیدگاهی متفاوت از دیگر شاعران، نگاهی مثبت و عاشقانه به تمام جهان دارد و تلاش میکند انسان گرفتار جهان مادی را به آرمانشهر ببرد، در تشابه وی با مکتب رمانتیسم توجه به طبیعتگرایی، عشق، تنهایی، نفی عقل، سفر و آرمانشهر شاخصترین مؤلفههای رمانتیکی در توصیفهای شهودی وی است اما در مقایسه با این مکتب، وی نگرش منفی رمانتیکها را ندارد. از شاخصههای منفی رمانتیکها مانند بیان درد و اندوه، توصیف صحنههای دلخراش، نگاه بدبینانه به جهان، در شعر او نشانی نیست.
Discovery and intuition is one of the principles of the school of Romanticism, according to which the romantic artist travels in his inner worlds, recounting what he sees. The inner course of mysticism is also found in discovery and intuition and is one of the mystical components that can be compared to the school of Romanticism. In this article, the poetry of Sohrab Sepehri in connection with the romantic characteristic of his discovery and mystical intuition has been studied.This study shows that Sepehri has used the principles of Romanticism in his descriptions and his mystical thought has been mixed with his romantic thoughts. With a romantic fantasy, he seeks mystical discovery and intuition by emphasizing (poetically me) relying on individual romanticism. In this revelation, with a different view from other poets, he has a positive and romantic view of the whole world and tries to take the person caught in the material world from the material world and the problems of life to the mystical utopia. In his resemblance to the school of Romanticism, attention to naturalism, love, loneliness, the negation of reason, travel, and the utopia are the hallmarks of the most romantic components in his intuitive descriptions. But compared to this school, he does not have a negative attitude towards romance. There are no negative features of romance in his poetry, such as the expression of pain and sorrow, the description of sad scenes, the pessimistic view of the world.