چکیده:
زاویة دید شگردی است که نویسنده یا گفتهپرداز آن را بهکار میگیرد تا علاوه بر اینکه گفتمان خود را جذاب و متنوع نماید، هدف خود را برای مخاطب یا خواننده پذیراتر کند. ژاک فونتنی، نشانهمعناشناس مشهور فرانسوی، با بهرهگیری از نظریهها و رویکردهای نشانهمعناشناسی و تحلیل گفتمان به زاویة دید پرداخته است. وی انواع زاویة دید را برحسب شگردهایی بررسی میکند که گفتمان در نشان دادن آنها بهکار میبرد. این زاویۀ دیدها عبارت است از: زاویة دید جهانشمول، تسلسلی، گزینشی، جزءنگر یا ویژه، موازی و رقابتی ـ کشمکشی. در مقالۀ حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی، این زاویۀ دیدها در داستان ابراهیم خلیل (در آیات روایی و داستانی مرتبط با ایشان در قرآن) بررسی شده است. بر این اساس، پرسش تحقیق عبارت است از: «قرآن برای بیان داستان ابراهیم خلیل از کدام زاویۀ دید و چگونه استفاده کرده است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد انواع زاویۀ دید ژاک فونتنی در آیات مرتبط، براساس غایتمندی و اثرگذاری و القای معنای مورد نظر به مخاطب بهکار رفته است. همچنین بهاقتضای مجادله و استدلالآوری ایشان در برابر مردم بتپرست و مشرک و پادشاه ستمگر آنها، طبیعی است که زاویة دید متناسب با این غایتمندی، کشمکشی ـ رقابتی است که بهمراتب حضور پررنگتری در روایت دارد.
Viewpoint is a technique used by the writer or narrator to make his purpose more acceptable to the audience or reader in addition to making its discourse attractive and diverse. Jacques Fontanille, the famous French Sign-semantics, has taken a point of view using theories and approaches of sign semantics and discourse analysis. He categorizes different types of perspectives in terms of the techniques that discourse uses to demonstrate them. These perspectives are: all-encompassing viewpoint, serial or cumulative viewpoint, elective viewpoint, particularize viewpoint, parallel viewpoint, conflicting viewpoint. The present article uses a descriptive-analytical method to analyze these perspectives in the story of Ibrahim Khalil (in narrative verses and related stories in the Qur'an). In fact, wants to answer this question: which perspectives and how in the story of Prophet Ibrahim (PBUH), the full manifestation of monotheism, is used. Findings show that the six types of Jacques Fontanille's Points of view in the relevant verses has been used, based on the purpose and effectiveness and transmission of the desired meaning to the audience. Also, based on his protest and argument against the pagan and polytheistic people and their oppressive king, it is natural that the perspective commensurate with this goal is a conflict-competition viewpoint that has a much more prominent presence in the narrative.