چکیده:
در حکومت اسلامی، تقنین ازجمله مهمترین مصادیق اعمال ولایت و تصرف در نفوس، اعراض و اموال آحاد جامعه است. ازاینرو شناخت فتوای معیار در این حوزه از اهمیت زائدالوصفی برخوردار است؛ چراکه مشروعیتسنج اقدامات قوه مقننه خواهد بود. با عنایت به اینکه در عصر غیبت حق اعمال ولایت بر عهده فقیه جامعالشرایط نهاده شده است و نیز با التفات به اینکه در فرض تشکیل حکومت، تعیین تکلیف در امور اجتماعی و حکومتی (احکام سلطانیه) بر عهده فقیه حاکم میباشد، مفروض نوشتار حاضر این است که «فتوای معیار در تقنین» که عرصه دخالت در امور اجتماعی و حکومتی است، فتوای فقیه حاکم است. با این فرض، این تحقیق به دنبال واکاوی این مبنا در نظرات دادرس اساسی، با روش توصیفی تحلیلی و با بررسی نظرهای تفسیری، مشورتی و تطبیقی شورای نگهبان به این نتیجه رسیده است که نظرات متعددی از سوی دادرس اساسی مؤید و تقویتکننده مفروض پیشگفته است و از دیگر سو، نظرهایی که مبنای سنجش شرعی بودن یا نبودن مصوبات مجلس شورای اسلامی را فتوای فقهای شورای نگهبان دانسته است، میتوان حمل بر تنفیذ قانون اساسی توسط فقیه حاکم و تفویض نظارت از سوی وی دانست. پذیرش این دیدگاه (مبنا بودن فتوای فقیه حاکم در سنجش مشروعیت قوانین) نهتنها شورای نگهبان را از کارویژه مهم نظارت بر امر تقنین تهی نخواهد کرد، بلکه تأکید دوچندانی است بر لزوم تحقق اوصافی نظیر «عدالت»، «آگاهی به مقتضیات زمان»، «مسلمان بودن» و درنهایت، «تخصص در رشتههای مختلف حقوقی» که در اصل نود و یکم قانون اساسی برای انتخاب فقها و حقوقدانان شورای نگهبان ذکر شده است.
In Islamic government, legislation is one of the most important examples of application of guardianship [Velayat] to people, their honors and properties. Therefore, recognizing the standard Fatwa in this area is extremely important, since it will be the legitimacy test of the legislative’s actions. Considering that in the Age of Absence [of the Twelfth Imam] the right to apply guardianship has been assigned to a completely qualified jurist and assuming that a government has been formed, the making decision in social and governmental affairs (rulings of the Sultaniyeh [governance]) is the responsibility of the ruling jurist, the present article assumes that the standard Fatwa in legislation, which is the area of interference in social and governmental affairs, is the ruling jurist's Fatwa. With this assumption, this research, by re-investigating this basis in the opinions of constitutional judge, with a descriptive-analytical method and by examining the interpretive, consultative and comparative opinions of the Guardian Council, has come to this conclusion that several opinions from the constitutional judge support and strengthen the said assumption. On the other hand, this view that the Fatwa of Guardian Council’s jurist is the test for measuring the legitimacy of the Parliament’s enactments, can be interpreted as the confirmation of Constitutional Act by the ruling jurist and the assignment of supervision by him. Accepting this view will not only deprive the Guardian Council of the important task of supervising legislation, but also it will be a doubled emphasis on the necessity of satisfying some characteristics such as "justice", "awareness of the requirements of the time", "being a Muslim" and finally "expertise in various legal fields" which are mentioned in Principle 91 of the Constitutional Act in selecting jurists and lawyers of the Guardian Council.
خلاصه ماشینی:
با اين فرض ، اين تحقيق به دنبال واکاوي اين مبنا در نظرات دادرس اساسي ، با روش توصيفي تحليلي و با بررسي نظرهاي تفسيري ، مشورتي و تطبيقي شوراي نگهبان به ايـن نتيجـه رسـيده اسـت کـه نظرات متعددي از سوي دادرس اساسي مؤيد و تقويت کننـده مفـروض پيش گفتـه اسـت و از ديگـر سـو، نظرهايي که مبناي سنجش شرعي بودن يا نبودن مصوبات مجلس شوراي اسلامي را فتواي فقهاي شـوراي نگهبان دانسته است ، مي توان حمل بر تنفيذ قانون اساسي توسط فقيه حاکم و تفويض نظارت از سـوي وي دانست .
پذيرش اين ديدگاه (مبنا بودن فتواي فقيه حاکم در سـنجش مشـروعيت قـوانين ) نـه تنها شـوراي نگهبان را از کارويژه مهم نظارت بر امر تقنين تهي نخواهد کرد، بلکه تأکيد دوچنداني است بر لـزوم تحقـق اوصافي نظير «عدالت »، «آگاهي به مقتضيات زمان »، «مسلمان بودن » و درنهايت ، «تخصص در رشته هاي مختلف حقوقي » که در اصل نود و يکم قانون اساسي براي انتخاب فقها و حقوق دانان شوراي نگهبان ذکـر شده است .
"Criterion Fatwa in Legislation in the Legal System of the Islamic Republic of Iran (A Re-examination of the Concept of Expertise in the System of Shiite Governmental Jurisprudence).
ir The preferences of adopting the Fatwa of the Leader as a standard Fatwa in legislation, with emphasis on the opinions of the Iranian Guardian Council Vahid Heydari • PhD Student in Public Law, Faculty of Islamic Studies and Law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.