چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین حکم فقهی تقلب در امتحانات نظام آموزشی انجام شده است. روش پژوهش: این پژدهش از نوع بنیادی بوده و در سال 1401 انجام شده است. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است یافتهها با بررسی منابع چهارگانه فقه یعنی قرآن، سنت، عقل و اجماع فقها به دست آمده است. یافتهها: یافتههای تحقیق در قرآن کریم و روایات نشان میدهند عناوینی مانند غشّ، خیانت و ظلم حرمت قطعی دارند. در مورد عقل نیز یافتهها حرمت عناوین مذکور را نشان میدهند زیرا از طرفی عقل آنها را تایید میکند و از طرف دیگر حکم عقل، حکم شرع نیز هست. اجماع اصطلاحی نیز در اینجا مطرح نیست. نتیجهگیری: تحلیل دادهها که نشان دهنده حرمت قطعی غش، خیانت و ظلم است ما را به این نتیجه میرساند که تقلب در امتحانات نیز که از مصادیق بارز این عناوین است حرمت قطعی دارد.. واژههای کلیدی: امتحان، تقلب، فقه اسلامی، نظام آموزشی.
Objective: The present study was conducted with the aim of explaining the jurisprudential ruling of cheating in the exams of the educational system. Methods: This pudding is of the basic type and was done in 2022. In this research, which is a descriptive-analytical method, the findings have been obtained by examining the four sources of jurisprudence, namely the Qur'an, Sunnat, reason and the consensus of jurists.Results: Research findings in the Holy Quran and hadiths show that titles such as fainting, betrayal and cruelty are definitely sanctited. In the case of intellect, the findings show the sanctity of the mentioned titles, because on the one hand, intellect confirms them, and on the other hand, the ruling of reason is also the ruling of Sharia. Terminological consensus is not relevant here.Conclusion: The analysis of the data, which shows the absolute sanctity of fainting, betrayal, and cruelty, leads us to the conclusion that cheating in exams, which is one of the obvious examples of these titles, has absolute sanctity.
خلاصه ماشینی:
اين که بحث تقلب بيشتر در مباحث مربوط به خريد و فروش و ازدواج مطرح شده به خاطر اين بوده که بيشترين تعاملات در گذشته به همان صورت بوده است اما موضوع آن که به صورت کلي تحت عناوين مذکور بيان شده در واقع شامل هر امري ميشود که آن خصوصيات بر آن منطبق شوند و تقلب در امتحانات آموزشي يکي از مصاديق بارز آن ميباشد زيرا تقلب به راحتي و بدون تکلف تحت آن عناوين قرار ميگيرد.
از آن جا که در گذشته تقلب در امتحانات آموزشي مانند زمان ما مسأله اي فراگير نبوده مشمول دانستن تقلب در عناوين محرم مذکور در تاريخ فقه سابقه نداشته که در سطور فوق دلائل اين شمول از نظر نگارنده بيان شده است البته بر خلاف فقهاي سابق برخي از فقهاي معاصر نيز به مشمول بودن تقلب در بعضي از عناويني که نگارنده ذکر کرده تصريح کرده اند که در بخش تقلب از ديدگاه فقها به آن ها اشاره خواهد شد.
با مراجعه به منابع چهارگانه اجتهاد يعني قرآن ، روايات ، عقل و اجماع ، آن چه از ادله که ميتواند در موضوع مورد بحث مفيد واقع شود مد نظر واقع شده است به اين ترتيب که ابتدا آياتي از قرآن کريم مورد بررسي گرفته که از آن ها ميتوان براي موضوع تقلب استفاده کرد.
١١٠-١٢٥ Ansari Dezfuli, Morteza Ibn Muhammad Amin, (1990), Kitab al-Amkasab al-Muharmah wa al-Ba'i wa al-Khiyarat, researcher/corrector: Mohammad Javad Rahmati-Sayyed Ahmad Hosseini, Qom: Manshurat Dar Al-Zakhaer.