چکیده:
در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺘﻌﺪد ﺷﯿﻌﯽ، ﻋﺼﻤﺖ ﺣﻀﺮت زﻫﺮاء(س) ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﯾﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ و رواﯾﺎت ﻣﺘﻌﺪ د ﻫﻤﺎﻧﻨﺪرواﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺢ دﺛﻪ ﺑﻮدن آﻧﺤﻀــﺮت را ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،ﻗﺎﺑﻞ اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﺑﺎش د وﻟﯽ در ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻫﻞ ﺳــﻨﺖ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻬﺎﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﻬﻢ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه و آﻧﭽﻪ ﺑﯿﺎن ﻣﯿﮕﺮدد آراء ﻣﻒ ﺳﺮﯾﻦ و ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان اﻫﻞ ﺳﻦ ت راﺟﻊ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت ﻋﺼﻤﺖ آن ﺣﻀــﺮت ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﯾﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﻣﯽ ﺑﺎش د.ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷــﺖ ﮐﻪ ﺷــﻨﺎﺧﺖ ﺣﻀــﺮت زﻫﺮا(س)ﺑﺮﻃﺒﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ؛ﺟﺎﯾﮕﺎه آن ﺣﻀﺮت را ﻧﺸﺎن داده وﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺑﻌﺎد زﻧﺪﮔﯿﺂن ﺣﻀﺮت داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎﻧﻮان ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﻣﯿﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮﯾﯽ ﮐﺎﻣﻞ از اﯾﺸــﺎن ﯾﺎد ﮐﻨﻨﺪ و ﭼﻨﯿﻦ اﻟﮕﻮی ﺣﺴــﻨﻪ ای ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ا ﺳﻼﻣﯽ را در ﺑﺮاﺑﺮﺗﻬﺎ ﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮓ ی ﺣﻔﻆ ﮐﺮده و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﯾ ﺸﺎن دارای ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه ای در ﺑﯿﻦ ﻓﺮﯾﻘﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ وﺣﺪت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
آنچه که مشخص است اینست که قاطبه علمای شیعه با توجه به آیات و روایات متعددی که به دست آنهارسیده، به عصمت آنحضرت معتقد می باشن د و آیه تطهیر نیز قوی ترین دلیل بر عصمت حضرت زهرا(س) بیا ن شده و در کتب تفسیری و عقایدی متعددی به این مبحث پرداخته شده ،حتی در کتاب« اسرار آل محمد» سلیم بن قیس هلالی که در زمان حضور حضرت أمیرالمؤمنین (ع) به نگارش در آمده وبعنوان اولین کتاب در تاریخ اسلام به جای مانده و مورد تأیید و تأکید أئمه(ع) قرار گرفته« ، عصمت» را مناطِ اطاعت از انبیاء و ائمه(ع) بیان میکن د و بیان می دارد که اعتقاد ما اینست که حضرت زهرا دارای مقام عصمت و ولایت الهی می باشند،هر چند مقام امامت را دارا نمیباشند می باشند.
و البته همانطور که بیان شد، چون زنانپیامبر در خانه های متعددی بودند،اگر مراد آیه آنها بوده اند باید أهل البیوت بیان میشد، نهأهل البیت و این نیز با روایات متعددی ثابت شد که در هنگام نزول ایه،از زنان پیامبر،فقط ام سلمه حضور داشت،که ایشان هم از رسول اکرم راجع به جایگاه خود،سوال کرده و میگوید که آیا من نیز داخل در اهل البیت هستم و پیامبر اکرم،ایشان را صرفا جزء ازواج النبی معرفی میکند .