چکیده:
در اعلامیة جهانی حقوق بشر در ارتباط با حقوق زن چنین آمده است که همة انسانها بدون توجه به جنسیت دارای حقوق فردی واجتماعی یکسانی هستند وهیچ کس نمیتواند این حق را از دیگری سلب کند. با توجه به اعلامیة جهانی حقوق بشر وکنوانسیون حقوق زنان هنوز در جوامع عربی، زن به حقوق کامل خود دست نیافته است. در این رهگذر نویسندگان وشاعران عرب با آگاهی از سنّتهای غلط وحکمفرمایی روح مردسالاری ونادیده گرفته شدن حقوق زنان دست به قلم شدند واین موضوع را در آثارشان به تصویر کشیدند و به دفاع از حقوق زنان پرداختند. از این شاعران، فاطمه ناعوت شاعرمصری در بیشتر سرودههایش به ویژه در دیوان "شرفتی محطّ العصافیر" به موضوع زن با زبان اعتراض ونمادین پرداخته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی، با هدف دریافت سرودههای شاعر درباره حقوق زن وتحلیل سرودههایش در زمینة مولفههای حقوق زن انجام گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که شاعر به حقوق کرامت انسانی، آسایش وآرامش وهمسر گزینی اشاره دارد وزن را با نمادهای "زهرة"، "فراشة" و"وردة" معرفی مینماید.
تعد حقوق المراه قضیه مهمه فی عالمنا المعاصر، حیث ینص اعلان حقوق الانسان علی ان جمیع البشر، بغض النظر عن الجنس، لهم نفس الحقوق الفردیه والاجتماعیه، ولا یمکن لاحد ان یحرم غیره من هذا الحق. وفقا للاعلان العالمی لحقوق الانسان واتفاقیه حقوق المراه، لم تحصل المراه بعد علی حقوقها الکامله فی المجتمعات العربیه. ان الکتاب والشعراء العرب انطلاقا من وعیهم التام بطغیان التقالید الباطله وتسلط الروح الذکوریه والاستخفاف بحقوق المراه کتبوا عن هذه القضیه فیاعمالهم، ودافعوا عن حقوق المراه ودعوا الی ضروره نیل المراه لحقوقها الکامله. من بین هولاء الشعراء، کان للشاعره المصریه فاطمه ناعوت دور مهم وبارز فقد تناولت موضوع المراه بلغه الاحتجاج والرمزیه فی معظم قصايدها وخاصه فی دیوان «شرفتی محط العصافیر». تم تناول هذا البحث وفق المنهج الوصفی التحلیلی وذلک بهدف رصد قصايد الشاعره المتعلقه بحقوق المراه ومن ثم تحلیل تلک النماذج وتقسیمها وفقا لاهم مسايل حقوق المراه. وقد توصل البحث الی ان الشاعره ترکز غالبا علی الکرامه الانسانیه واحساس الامن عند المراه ومساله الزواج، وهی ترمز عاده الی المراه برموز معینه مثل: "الزهره"، "الفراشه" و"الورده".
Women's rights are an important issue in today's world, as the Declaration of Human Rights states that all human beings, regardless of gender, have the same individual and social rights, and no one can deprive another of this right. According to the Universal Declaration of Human Rights and the Convention on the Rights of Women, women have not yet achieved their full rights in Arab societies. In the process, Arab writers and poets, aware of the false traditions and the rule of the spirit of patriarchy and the disregard for women's rights, wrote about this issue in their works, defended women's rights and called for women's access. They got their rights. Among these poets, Fatemeh Naout, an Egyptian poet, has a prominent role.In most of his poems, especially in the divan of "Sharfti Mutt al-Asafir", he has dealt with the subject of women in the language of protest and symbolism.The present research has been done by descriptive-analytical method with the aim of receiving the poet's poems about women's rights and analyzing his poems in the field of women's rights components. The findings indicate that the poet refers to the rights of life, comfort, and marriage, and introduces women with the symbols of "poison", "farash" and "ward".