چکیده:
خانواده ، دهکده ، شهر، کشور تمامی این نامها مربوط به اجتماعات و زندگی مسالمت آمیز انسان در کنار یکدیگر است که روابط فی ما بین آنها در زمان "انسان متفکر" غارنشین و تا به امروز "انسان مدرن " شهرنشین روابطی بر حسب تکامل تدریجی با محیط بوده است . تشکیل شهرهای امروزی با سازه هایی متفاوت نتیجه سیر اندیشه انسان در گذر زمان می باشد. فرهنگ عامه آدمی خواه حقیقی و خواه آلوده به موهومات ، هر آنچه که هست موستوجب پیدایش شهرهای مدرن امروزی با تمامی عناصر سازه ای درونش شده است و می توان گفت تفاوت شهرها و سازه های آن ریشه ی ژرفی در پاسخهای بشر از دو معقوله "علم " و "دین " می باشند. چیدمان عناصر عصر مدرن مرهون فرهنگ عامه یا فولک لور مردمانی ست که زیر یک پرچم بنام کشور گرد هم آمده اند و رفتار کشورها مرهون تاریخ همان فرهنگ عامه می باشد که مردمانش در ورق پوسیده تاریخ استخوانهایشان را بجا گذاشته اند. مقاله حاضر سعی در پاسخگویی به پرسشهای بنیادین ذهن آدمی از طریق گرد آوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و سایت را دارد و به توصیف و تحلیل محتوای مطالب می پردازد. روش تحقیق این مقاله بر اساس تحقیقات بنیادین نظری به روش توصیفی – تحلیل محتوا می باشد.
خلاصه ماشینی:
کليد واژه : علم ، دين ، شهر، ذهنيت ، معماري ١ کارشناسي ارشد پژوهش هنر مقدمه : بدليل اينکه معماري و انواع سازه هاي معماري در تمامي جوامع انساني خواستي مشابه بوده است اين مقاله را به تاريخ فرهنگ عامه جوامع مختلف انساني تعميم مي دهيم و يکي از علل شکل گيري سازه هاي مذهبي را که در ساخت شهري رويت مي شود را از اين ديدگاه مورد برسي قرار مي دهيم .
مقبره ها و بناهاي ياد بود عظيم از سنگهاي بزرگ ابتدائي در دوران خرسنگي ساخته شده اند که نشان دهنده اين امر مي توانند باشند که تفکر آدمي در دو تناليته "عينيت " و "ذهنيت " روي ساخت و سازهاي دستش تاثير گذاشته است .
اگر فرض انسان مدرن امروزي بر اساس تحقيقات علمي-پژوهشي بيان شده اين باشد که سازه استون هنج کاربرد مذهبي داشته است جاي خالي از شبهه نبايد باشد که انسان متفکر از عصر حجر تا به عصر خرسنگي هماره براي بيم ها و هراس هايش از موجودي برتر از خود طلب خواهش مي کرده است و يا آنکه باورمند به موجودي برتر از خودش بوده که او را محافظت نمايد و هماره در سازه هايش جايي براي وي مي گنجانده است و اين امر بديع را در نقاشي روي غارها نيز مي توان يافت .
از روي سازه هاي شهري باز مي توان نتيجه حاصل نمود که در دوران غارنشيني انسان ، نقاشي و مراسم هاي شکار جنبه جادويي داشته اند و "جادو" همان نام قديم انديشه معنوي انسان بوده است و در دوران آغاز شهرنشيني اين مراسم ها و جادوها و نقاشي ها در درون سازه اي انجام مي شد بنام "معبد" يا مکاني مقدس .