چکیده:
برای درک شعر غنایی در هر زبان باید به جنبههای مختلف مهمترین مفاهیم آن آشنا بود؛ زیرا باوجود اشتراک معانی متداولی چون عشق و جمال در شعر غنایی فرهنگهای مختلف جهان باز هم تفاوتهای فکری، عاطفی و زبانی وجود دارد که بدون آشنایی با آنها فهم درست شعر ممکن نیست. یکی از این گونه مفاهیم، مفهوم جنون و تصویرها و تعبیرهای فراوانی است که از آن در شعر فارسی دیده میشود. مقالۀ حاضر میکوشد با روش توصیفی- تحلیلی از رهگذر بررسی جوانب مختلف این مفهوم و نشان دادن سیر تاریخی آن نشان دهد یک واژۀ معمولی چگونه به زبان شعر غنایی راه مییابد و بهتدریج با گسترش حوزۀ واژگانی خود از طریق پیوستن به مفاهیم دیگر در سنت شعر، ماندگار میشود و آنگاه به دلیل مقارن شدن با جریانات فکری در بستر تاریخ، فرهنگ و اندیشه، امکان مییابد تا به مثابه یک گفتمان در شعر غنایی مطرح شود. نتایج این مطالعه نشان میدهد چگونه مفهوم جنون از معنای قاموسی با گذشت زمان و با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی دستخوش تغییر میشود و از معنی ناپسند اجتماعی به مفهوم عاشقی ارتقاء مییابد و سپس در بستر منازعات فلسفی معتزله و اشعری تعبیری مناسب برای خردستیزی میگردد و با رواج اندیشههای صوفیانه به یک واژۀ ارزشمند تبدیل میشود. و از حدّ یک حوزۀ واژگانی صرف فراتر رفته و با گسترش قلمرو معنایی جای خود را به عنوان گفتمان رایج باز مینماید و در گسترۀ شعر شاعران بزرگ به یکی از گفتمانهای اساسی شعر غنایی فارسی تبدیل میشود.
In order to understand the lyric poetry in any language, one should be familiar with the different aspects of its most important concepts. Because despite the common meaning overlap in words such as love and beauty in the world’s lyric poetry, there are still special cultural and linguistic differences without which it’s impossible to properly understand a poetry. One of these concepts is madness and its various images and interpretations in Persian poetry. This article tries to use descriptive – analytical method to examine various aspects to show how a common word finds its way in to Language of lyrical poetry and gradually expands other concepts of the poetry tradition, it becomes permanent, and then due to its parallelism with intellectual currents in the context of history, culture and thought. It is possible not to present it as a discourse in lyrical poetry. The results of this study show how the concept of insanity travels the discours path and undergoes changes from the dictionary meaning with the passage of time and political situation, and it is promoted from the socially unpleasant meaning ti the concept of love and then in the context Mutazila and Ashari philosophical conflicts become a suitable term for anti – rationalism, and with the spreadof Sufi ideas, it becomes a valuale term. And it goes beyond the limit of a mere word and opens its place as a common discourse by expanding the semantic realm and become one of the basic discourses of Persian lyrical poetry