چکیده:
حاکمان ایلخانی به دلیل حضور همراه با جبر در ایران، نیازمند مشروعیت بخشی به خود با هر ابزار ممکن بوده اند. اثبات قدرت و توانایی بالقوه این قوم و حاکمان منتخب آن ها در کشورداری و جنگاوری یکی از وجوه این مشروعیت بوده است؛ بنابراین در این دوره مشروعیت براساس منشا قدرت شکل می گیرد و «قدرت» در مرکز توجه کتب تاریخی و شاهنامه ها نمایان می شود. بر این اساس نگارش و مصورسازی کتاب های تاریخی به ابزاری برای مشروعیت طلبی مغولان تبدیل می گردد. یکی از این کتب، کتاب جامع التواریخ اثر شیخ فضل الله همدانی است که به عنوان موردمطالعه با رویکرد گفتمانی و با شیوه ی تحلیل گفتمان میشل فوکو بررسی شده است. فوکو علاوه بر قدرت، از طریق اعمال قدرت که از آن به استفاده از زور تعبیر می کند، به اعمال قدرت از طریق کسب مقبولیت نیز اعتقاد دارد. این پژوهش در نظر دارد با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از شیوه ی مطالعه ی کتابخانه ای به این سوال اصلی پاسخ دهد؛ قدرت و گفتمان حاکمان ایلخانی در نگاره های جامع-التواریخ چگونه نمود پیدا کرده است؟ در این نوشتار قصد داریم با تحلیل نگاره های جامع التواریخ، بازتاب گفتمان قدرت و مقبولیت ایلخانان را در این نگاره ها بررسی کنیم. از طریق انجام این پژوهش می توان چگونگی بهره گیری از هنر برای مشروعیت طلبی توسط حاکمان ایلخانی را بر اساس نظریه ی قدرت و گفتمان فوکو به دست آورد و پی برد که در این دوره تاریخ و هنر به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت و مشروعیت طلبی در گفتمان سیاسی به کاررفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نمایش قدرت حاکمان مغول که با استفاده از المان های قدرت در نگاره های جامع التواریخ به کاررفته است در راستای مسایل سیاسی و برای مشروعیت طلبی بوده است. حاکمان ایلخانی با بهره گیری از تسامح مذهبی و پذیرش دین، فرهنگ و هنر قوم مغلوب، سعی در موجه نشان دادن حاکمیت خود داشته اند.
The Ilkhanate head of state due to their attendance in Iran, needed to legitimize themselves by any means conceivable. One feature of this legitimacy has been the protest of the power and potential aptitude of this people and their elected head of state to govern and wage war. Consequently, in this period, legitimacy is shaped based on the origin of power and "power" seems in the center of attention of historical books and Shahnamehs. Therefore, not only is the writing of historical books a tool for the legitimacy of the Mongols, but also the miniature and illustration of these books has been very operative in this direction. One of these books is Jami al-Tawarikh by Sheikh Fazlullah Hamedani, which will be studied as a case study with the approach of the concept of Foucault power. By means of the concept of power discourse, Foucault introduced a new technique for historical and social analysis and is now one of the most practical thoughts for genealogical analysis. In this regard, first Foucault's theories of power and discourse are scrutinized and on this basis the evolution of the place of power in Jami al-Tawarikh is inspected. Now this investigation intends to answer this main question based on library studies and descriptive-analytical method 1- Rendering to Foucault's theory of power, how did the power and dissertation of the Ilkhanate head of state give the impression in drawings of Jami al-Tawarikh? Based on this study, it was found that the exhibition of power in Mogul art in Jami al-Tawarikh has been in line with political issues and the presentation of the king's power, and history and art have been used as a tool to show power in political discourse.