چکیده:
هنر و صنعت قفل سازی هم چون دیگر هنرهای فلزی ایران به نوعی بازتاب آداب، عقاید و سنن مردم این سرزمین است. این هنر، درآمیختگی ظریفی از زیبایی شناسی با فولاد و آهن است و درنهایت به هم نشینی قابل تامل هنر و صنعت میانجامد؛ از این رو، میتوان دریافت که با مقولهای ارزشمند مواجه هستیم که ظرفیتهای گوناگون بصری، فرمی و زیبایی را در خود نهفته دارد. هدف از انجام این پژوهش، ضمن دسته بندی قفلها و ویژگیهای فرم و نقش، شناخت قابلیتها و کارکردهای متفاوت، به رمزگشایی نقوش و سنتها و باورهای پیرامون آنها میپردازد. پرسش اصلی پژوهش و مطرح در مورد این موضوع آن است که، نقش مایههای قفلهای دوره صفویه از کجا اقتباس شده است؟ ویژگیهای فرمی و مفهومی نقوش به کاررفته در قفلهای دوره صفویه چگونه است؟ و تا چه میزان با جنبههای اعتقادی دوره صفویه ارتباط دارد؟ این پژوهش از نوع بنیادی و به لحاظ ماهیت به شیوه توصیفی-تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانهای و با تکیه بر توصیف، تحلیل و تاریخ خواهد بود. در این گفتار، سعی بر این بوده است که بیان نماید در دوره صفویه قفل علاوه بر جنبه حفاظتی کاربردی) برخوردار از جنبه آیینی بوده و رابطه مستقیم و تنگاتنگ با سنت اسلامی داشته است. بنابراین با تحلیل نقوش و کتیبههای به جای مانده بر قفلها میتوان دریافت که نقوش براساس کارکرد قفل، توسط هنرمند ابتدا انتخاب و سپس طراحی شدهاند. بر این اساس میتوان کارکرد کاربردی، کارکرد مذهبی و کارکرد طلسم گونه برای قفلهای این دوره مطرح نمود.
The art industry of locksmithing, like other metal arts in Iran. Is a kind of reflection of
the customs. Beliefs and traditions of the people of this land. This art is in a delicate
fusion of aesthetics with steel and iron, and finally leads to a thoughtful accompaniment
of art and craft. Therefore, it can be understood that we are facing a valuable category
that has various visual, formal and aesthetic capacities. The purpose of this research,
while categorizing locks and features of form and role, recognizing different capabilities
and functions, is to decipher the patterns and traditions and beliefs around them. The
main research questions and raised about, this is where the designs of Safavid locks
were adopted? What are the formal and conceptual characteristics of the designs used in
the locks of the Safavid periods? And to what extent is it related to the doctrinal aspects
of the Safavid period? This research is of a fundamental type and is descriptive and
analytical in nature. The method of collecting information will be field and library based
on description analysis and history. In this study, an attempt has been made to show that
in Safavid era, locking, in addition to the protective aspect (practical), had a ritual aspect
and had a direct and close relationship with The Islamic tradition. The mental concepts
of the craftsman artist also played a role in a making the locks. Which often contain
symbolic information, besides being made based on culture and custo.