چکیده:
شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور دو منتقد و نظریه پرداز سینمای ایران ،نظرگاه متفاوتی به سینما و سینمای دینی دارند. آن ها از دیدگاه یک متفکر و فیلم سازو نویسنده ایرانی سعی در بازتعریف ماهیت سینما و مفهوم سینمای دینی و نسبت آن با دین داشته اند .کماکان تدوین نظریه ها در سینمای ایران توسط منتقدین و سینماگران وجود داشته ولی نظریات مختلف در سینمای دینی و رشد دیدگاه های ایشان نسبت به نظریه سینمای دینی همچنان دارای اشکالات مختلفی بوده و هنوز نظریه های کارآمدی در این حوزه تدوین نشده است. بنابراین ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی و اهالی هنر و رسانه در مطالعات خویش بیش ازپیش به تحقیق و تحلیل سینمای دینی بپردازند. در این پژوهش همت بر آن بوده نحوه تعامل نگرش ها و مولفه ها و عناصر دینی و شبه دینی باهدف یافتن اصلی ترین تفاوت ها و تشابهات در نگرش سید مرتضی آوینی و محمد مدد پور به سینمای دینی و تحلیل انتقادی دیدگاه های این دو نظریه پرداز موردتحقیق قرار گیرد. به این منظور، رابطه سینما و دین ، نظرات مشترک و امکان تحقق سینمای دینی در دیدگاه شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور موردبررسی قرار می گیرد.روش این پژوهش برمبنای هدف بنیادین است و به لحاظ روش اجرایی از شیوه توصیفی تطبیقی بهره برده است. جامعه هدف پژوهش مطالعات سینمای دینی و آثار و تالیفات این دو نظریه پرداز به زبان فارسی بوده است .پرداختن به نظریات مدد پور به واسطه نگاه حکمی و فلسفی و همچنین تلاش برای گسترش و تعمیق نظریات شهید مرتضی آوینی رخ داده است. روش انجام پژوهش این گونه است که ابتدا آثار مکتوب نظریه پردازان سینمای دینی به صورت کامل تحلیل شده است. سپس، عوامل تطبیق از میان آثار استخراج شده است و نظرات دو طیف نظریه پردازان در خصوص آن بیان شده است. دو عامل تطبیق، "رابطه سینما و دین" و "نسبت میان فرم و محتوا" ، در سینمای دینی بوده است. سپس، با توجه به تحلیل نظریات در خصوص این دو عامل، دیدگاه های طرح شده از سوی این دو نظریه پرداز موردنقد قرار می گیرد و نقاط قوت و ضعف نظریات بررسی می شود .
Martyr Seyed Morteza Avini and the late Mohammad Mohammadpour, two critics and theoreticians of Iranian cinema, have different views on cinema and religious cinema. From the point of view of an Iranian thinker, filmmaker and writer, they have tried to redefine the nature of cinema and the concept of religious cinema and its relationship with religion. There are still theories in Iranian cinema by critics and cinematographers, but there are different theories in religious cinema and the development of their views on The theory of religious cinema still has various problems and effective theories have not yet been developed in this field. Therefore, it is necessary that seminary and university researchers and people of art and media research and analyze religious cinema in their studies. In this research, the aim is to investigate the way religious and pseudo-religious attitudes and components and elements interact, with the aim of finding the main differences and similarities in the attitude of Seyed Morteza Avini and Mohammad Maddpour towards religious cinema and critically analyzing the views of these two theoreticians. For this purpose, the relationship between cinema and religion, common opinions and the possibility of realizing religious cinema from the point of view of Martyr Syed Morteza Avini and the late Mohammad Mohammad Pour are examined. . The target society of the research is religious cinema studies and the works and writings of these two theoreticians in Persian language. Paying attention to the theories of Maddpour through a judicial and philosophical view and also an effort to expand and deepen the theories of Martyr Morteza Avini has occurred. The research method is as follows: first, the written works of religious cinema theorists have been fully analyzed. Then, the matching factors have been extracted from the works and the opinions of two spectrums of theorists have been expressed about it. Two adaptation factors, "the relationship between cinema and religion" and "the relationship between form and content", have been in religious cinema. Then, according to the analysis of the theories regarding these two factors, the views proposed by these two theorists are criticized and the strengths and weaknesses of the theories are examined.