چکیده:
سهروردی اساس و پایه فلسفه خود را بر مبنای جهانی نور محور بنیان نهاده است که در یک جهان سلسله مراتبی، پروردگار به عنوان سر سلسله این جهان مقام نورالانوار را دارد و انوار دیگر تابش خود را وام دار نورالانوار هستند. سهروردی امرزیبا را به مثابه نورالانوار می داند که در یک قوس نزولی حقیقت خود به وسیله تابش نور در عالم می-گستراند. اثر هنری از منظر وی محصولی معرفتی است که حاصل شهود هنرمند از حقیقت در همان جهان سلسله مراتبی است و هنرمند کسی است که با استفاده از تبینات زیبایی شناختانه وی پای در راه بگذارد و در یک قوس نزولی به ذات و حقیقت امر زیبا نزدیکتر شود. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی در قالبی کتابخانه ای بهدنبال پاسخ به این سوال است که تعزیه به عنوان هنری ایرانی-اسلامی چگونه متبلور آراء سهروردی به عنوان محصولی معرفتی می شود. بدین منظور ابتدا به توصیف امر زیبا و زیبایی شناسی در فلسفه سهروردی پرداخته می شود و سپس مولفه های زیبایی شناختی سهروردی را در تعزیه بررسی می کنیم.
Suhravardi has based his philosophy on the global basis of light, that in a hierarchical world, the Lord as the head of the chain of this world has the position of light and light, and other lights owe their radiation to light. Suhrawardi considers Amraziba as a light that spreads its truth in a descending arc through the radiation of light in the world. From his point of view, the work of art is a product of knowledge, which is the result of the artist's intuition of the truth in the same hierarchical world, and the artist is the one who uses his aesthetic-cognitive explanations to set foot on the path and in a descending arc to the essence and truth of the beautiful. get closer This research, with a descriptive-analytical method in a library format, seeks to answer the question of how ta'ziyeh as an Iranian-Islamic art crystallizes Sohrvardi's views as a knowledge product. For this purpose, the description of beauty and aesthetics in Suhrvardi's philosophy will be discussed first, and then we will examine Sohrvardi's aesthetic components in Ta'ziyeh.