چکیده:
عکاسی جنگ، شاخهای از هنر عکاسی است که به ثبت صحنههای درگیری مسلحانه و یا زندگی در مناطق جنگزده میپردازد. عکاسی جنگ به انسانها کمک میکند تا عمق یک فاجعه جنگی را که بهواسطهی نوشتار قابلانتقال نیست درک کنند. عکاسی از صحنههای جنگ در قرن نوزدهم آغاز شد. دیوید سیمور ملقب به شیم، عکاس لهستانی از طبع لطیفی برخوردار بود. امّا به اقتضای شرایط، به سمت عکاسی جنگ کشیده شد. مقاله پیشرو با تمرکز بر پرترهی ترسکا یکی از مشهورترین آثار دیوید سیمور، به معرّفی این عکاس اومانیسم و ضد جنگ میپردازد. این پژوهش باهدف نظاممند بودن و مبتنی بر روش علمی بر اساس شیوهی توصیفی و تحلیلی استوار گردید و اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و منابع معتبر اینترنتی گردآوریشده است. تلاش نگارنده بر این بود تا علاوه بر مروری بر زندگینامه هنرمند، خوانش قابل قبولی از ویژگیهای فرمالیستی و روانشناختی اثر مذکور ارائه دهد. برآیند پژوهش نشان داد، عکاسان ضد جنگ نقش موثری در بیداری و آگاهی جامعه بر تفکّرات ضد جنگ داشتهاند. در عکسهای سیمور، رنجی که انسانها بهواسطهی سرنوشتشان به دوش میکشند، احساس میشود. موضوع عکسهای او، حقوق از بین رفتۀ بشریت در جنگ بود. یکی از آثار شاخص این هنرمند با عنوان «ترسکا» در سال 1948 در مجلّهی لایف به چاپ رسید. او با ترسکا در یک مدرسه ابتدایی کودکان دارای اختلال روانی، در ورشو آشنا شد. پرترهی ترسکا، در حال کشیدن تصویری از خانه، بسیار مورد توجّه قرار گرفت و به نمادی از کودکان در جنگ جهانی دوّم تبدیل شد.
خلاصه ماشینی:
اگرچه او نام دیوید سیمور را برای خود انتخاب کرد امّا همچنان دوستان و همکارانش از او بهعنوان شیم یاد میکردند (تصویر 6).
سیمور این عکس را در 9 نوامبر 1956، یک روز قبل از کشته شدن، ثبت کرده است (تصویر 7 و 8).
این مجموعه عکس بهتازگی توسط یک تاریخنگار عکاسی به نام کارول ناگار 1 ویراستاری و در ایالاتمتحده آمریکا با نام کودکان جنگ، چاپ و منتشرشده است.
این کتاب شامل تعدادی از عکسهای ضدِ جنگ دیوید سیمور است که در آن به رنج و بینوایی کودکان پرداخته است.
این فیلم داستان بیش از 4000 فیلم و نگاتیو گمشده است که در طول جنگ داخلی اسپانیا توسط عکاسانی چون دیوید سیمور، گردا تارو و رابرت کاپا خلقشده بود.
این فیلم، سفر عکسها را از ناپدید شدن آنها در آغاز جنگ جهانی دوّم تا کشف مجدد آنها در سال 2007 دنبال میکند (تصویر 18) (URL 12).
این عکس از ترسکا، در حال کشیدن تصویری از خانه، بسیار مورد توجّه قرار گرفت و به نمادی از کودکان در جنگ جهانی دوّم تبدیل شد (تصویر 20).
تصویر 23- دیوید سیمور، در مدرسهای برای کودکان آسیبدیده روانی، ووتک، خانه خود را روی تختهسیاه میکشد، 1948، ورشو، لهستان، بایگانی شیم، آژانس عکس مگنوم (URL 14).
تصویر 24- دیوید سیمور، در مدرسهای برای کودکان آسیبدیده روانی، یکی از آنها خانه خود را روی تختهسیاه میکشد، 1948، ورشو، لهستان، بایگانی شیم، آژانس عکس مگنوم (URL 14).
تصویر 25- دیوید سیمور، نقّاشی کودکان در مدرسهای برای کودکان آسیبدیدهی روانی، 1948، ورشو، لهستان، بایگانی شیم، آژانس عکس مگنوم (URL 16).