چکیده:
برخی از صوفیان داستان قرآنی موسی و خضر را، به دلیل برتری خضر بر موسی در ظاهر داستان، دلیل بر برتری ولایت بر نبوت دانستهاند. در مقابل برخی دیگر، از برتری مقام موسی بر خضر سخن گفتهاند. برتری خضر بر موسی، مشکلات الهیاتی پدید میآورد و برای حل این مشکل در کلمات مفسران و به تبع آنان متصوفه مواردی طرح شده است که برخی ضعیف و برخی قوی است. برخی از این وجوه عباتاند از: موسایی که به مصاحبت با خضر مامور شد، موسای کلیم نیست؛ خضر فرشتهای الهی بود و موسای کلیم مامور به صحبت با فرشتهای بود؛ برتری خضر بر موسی نسبی است نه مطلق؛ خضر خود پیامبری الهی بوده است و تبعیت موسی از او تبعیت یک پیامبر از پیامبر دیگر است. پاسخ آخر نزد اکثر مفسران نیز مقبول است. خضر خود پیامبر بوده است و استفاده موسی از خضر مانند استفاده او از محضر شعیب است. از نخستین تفاسیر اهل سنت و شیعیان تا روزگار ما این نظر مورد اشاره مفسران بزرگی چون طبری، سمرقندی، بیضاوی، ابوحیان اندلسی و صوفیانی چون بخاری، قشیری، هجویری، غزالی، سنایی، عینالقضاه و علاءالدوله سمنانی است. به نظر میرسد از میان این اقوال که ما را در حل مسئله برتری خضر بر موسی یاری میکند، این قول روایی بیشتری داشته باشد، زیرا: اولا مورد تایید روایات فریقین است؛ و ثانیا منافاتی با پیامبرشناسی اسلامی ندارد و ثالثا با سایر آیات قرآن کریم نیز هماهنگ است.
Some Sufis have considered the Qur'anic story of Musa and Khizr, because of the superiority of Khizr over Moses in the appearance of the story, as a proof of the superiority of guardianship, vilayat, over prophethood, nubuvvat. In contrast, some others have spoken about the superiority of Moses' status over Khizr. Khizr's superiority over Moses creates theological problems, and to solve this problem in the words of the commentators and following them the Sufis, some cases have been proposed, some weak and some strong. Some of the cases may be counted as: Moses who was assigned to meet Khizr was not Moses, the prophet; Khizr was an angel of God and the prophet Moses was assigned to talk to an angel; Khizr's superiority over Moses was relative, not absolute; Khizr himself was a divine prophet and Moses' obedience to him is the obedience of one prophet to another prophet. The last answer is accepted by most commentators. Khidzr himself was a prophet and Moses' use of Khizr is similar to his use of Shoaib's companion. From the first interpretations of Sunnis and Shiites to our time, this opinion is mentioned by great commentators such as Tabari, Samarqandi, Beidawi, Andalusian Abu hayyn, and Sufis such as Bukhari, Qushairi, Hijwiri, Ghazali, Sana'i, Ain al-Qudat and Alaa al-Dawlah Semnani. It seems that among these sayings that help us in solving the issue of Khidr's superiority over Moses, this saying has more narration, because: firstly, it is confirmed by the narrations of the parties; And secondly, it does not contradict Islamic prophetology, and thirdly, it is in harmony with other verses of the Holy Quran.